Nikto nemôže prehliadať, že to prvé a zásadné, čo spôsobila súčasná koronavírusová kríza, je zastavenie aktívneho života. Takmer všetko, až na to najnutnejšie, sa v spoločnosti náhle zastavilo, a tisícom ľudí bol darovaný čas. Zrazu majú toľko času, ako nikdy predtým. Deti a študenti nemusia chodiť do školy, čo u väčšiny z nich vyvoláva radosť z neočakávaných prázdnin.


Ale pozor! Staršia mládež, schopná už trošku hlbšie uvažovať, ako i všetci ostatní si musia uvedomovať, že ich voľno má mimoriadne trpkú príchuť, pretože je zaplatené tisícami zmarených ľudských životov po celom svete. Táto skutočnosť dáva dobe neočakávaných prázdnin a voľna podtón tragiky a nešťastia. Dáva jej podtón vážnosti, zaväzujúcej k tomu, aby bol darovaný čas správne využitý. Aby nebol len tak premrhaný v obvyklej povrchnosti, plytkosti a myšlienkovej prázdnote.

V prvom rade by sme si mali uvedomiť, že to, čo sa deje, nie je len tak. Že mnohé duchovne orientované kruhy a smery už dlhšiu dobu upozorňujú na príchod niečoho významného. Že stojíme na prahu nového veku, spojeného s neočakávanými a neslýchanými zmenami.

A všetky vonkajšie prevratné udalosti budú ľudí tlačiť k nevyhnutnosti uskutočnenia tej najvýznamnejšej zmeny, ku ktorej má dôjsť v ich vlastnom vnútri. Má byť zmenená naša vnútorná hodnotová orientácia! Doterajšie hodnoty konzumu a matérie majú byť nahradené hodnotami úplne iného druhu. Hodnotami duchovnými!

Zdá sa, že slnko novej doby vychádza, a aby sa ľudia na to nové vnútorne zodpovedne pripravili, bol svet neočakávane zastavený, a nám bol darovaný čas na zamyslenie.

Čas na zamyslenie sa nad všetkými týmto vážnymi skutočnosťami. Čas na zamyslenie sa nad životom ako takým a nad jeho skutočnými hodnotami.

Dnešný čas zastavenia je časom milosti! Časom, poskytnutým k uvedomeniu si toho, kam nás tlačí ďalší vývoj univerza. Je to čas k vnútornému vykročeniu týmto smerom a k snahe o postavenie sa do súladu s tlakom Vôle vyššej Moci. Je to čas nastúpenia na cestu ďalšieho evolučného vývojového kroku vo stvorení, ktorý buď učiníme a prežijeme, alebo neučiníme a vyhynieme ako dinosaury, neschopné čeliť novým evolučným výzvam.

Ako teda správne využiť tento čas?

Jednoducho tak, že budeme hlbšie uvažovať o podnetoch, ktoré nám prináša súčasné dianie.

Prvým a najdôležitejším podnetom je prítomnosť utrpenia a smrti, ktoré môžu každú chvíľu zasiahnuť i niekoho z našich najbližších, alebo aj nás samotných. Táto skutočnosť je veľmi silným podnetom k zamysleniu sa nad životom a jeho pozemskou krehkosťou. K zamysleniu sa nad tým, že dnes sme tu, ale zajtra tu už byť nemusíme. K zamysleniu sa nad smrťou a nad tým, čo je po nej.

Ľudí by to malo priviesť k úvahám o možnej eventualite kontinuálneho pokračovania nášho bytia po smrti tak, ako o tom hovoria jedinci so skúsenosťou klinickej smrti. Malo by nás to viesť k uvažovaniu o ich tvrdení, že tam, na druhom svete, sú cenené úplne iné hodnoty, než u nás na zemi. Že tam sú rozhodujúce hodnoty ducha a cností. Že tam je rozhodujúca len miera spravodlivosti, lásky, čistoty, dobra a ušľachtilosti našej duše, nášho srdca a našej osobnosti. Že len tieto hodnoty vedú k Svetlu, ktoré nás bude k sebe volať po odložení nášho fyzického tela.

A pretože sme ľudia smrteľní, čo je v dnešnej dobe zvlášť hmatateľné, raz všetko to pozemsky oceňované stratíme. To jediné, čo nám zostane, bude skutočne len miera našej spravodlivosti, lásky, čistoty a dobra, ktorú sme vnútorne dosiahli, a ktorú si so sebou ako to jediné odnesieme na druhý svet. Len toto je trvalým pokladom, ktorý nám zostáva, zatiaľ čo všetko ostatné nenávratne strácame. Len toto sú hodnoty večné, ktoré majú skutočnú cenu, a preto musia byť pre nás prvoradé už teraz, kým žijeme. A všetko ostatné, to pozemsky dočasné, musí byť až druhoradé.

Takéto poznanie a pochopenie máme dosiahnuť! V tomto zmysle máme zmeniť našu súčasnú hodnotovú hierarchiu. Máme sa duchovne obrodiť, to znamená, že máme postaviť to večné a trvalé na prvé miesto, a to dočasné a prechodné až na druhé miesto. K tomuto bodu a k tomuto výsledku by sme mali dospieť na základe uvažovania o prvom silnom podnete, ktorý na nás každodenne dolieha v podobe utrpenia a smrti.

Druhým podnetom, súvisiacim so súčasným zastavením pohybu sveta a s vynútenou karanténou je uvedomenie si významu skromnosti. Uvedomenie si toho, že človek nakoniec toho až tak veľa nepotrebuje. Že potrebuje len jesť, piť a mať uspokojené svoje základné potreby v podobe bývania, ošatenia a obutia.

Máme si uvedomiť, že všetko ostatné sú len pomyselné panské zábavky, ktoré nás iba strhávajú k povrchným pozemským zážitkom, a odvádzajú od orientácie k skutočným, večným a trvalým hodnotám bytia.

Môžeme si uvedomiť, že vôbec nepotrebujeme tak enormne veľa cestovať, ako doposiaľ, pretože tým ničíme planétu a rozptyľujeme sa v povrchných zážitkoch. Môžeme si uvedomiť, že nepotrebujeme až tak veľmi navštevovať divadlá, ktoré sa v ich materialisticko ateistickej podobe zrútili do mravnej dekadencie. Môžeme si uvedomiť, že sa dá žiť aj bez mnohých športových podujatí, ktorých hľadiská sú neraz plné vulgárnosti, nedôstojnej človeka. Môžeme prežívať, ako je dobré, že sú zavreté bary, pohostinstvá a herne, ktoré sú častokrát len pelechom lotrovským. Môžeme zmeniť svoj prístup k desiatkam iných vecí, ktorých hodnota sa v novom svetle toho, čo je skutočne hodnotné, ukazuje byť sporná, pretože v nich niet toho, čo by človeka smerovalo k večnosti, k mravnosti, k čestnosti, k ušľachtilosti, k spravodlivosti a k iným, vysokým hodnotám ducha.

Podnetov na premýšľanie a na hodnotový obrat je v dnešnej dobe samozrejme oveľa viac. Na záver však spomeňme ešte aspoň jeden. A je ním prežívanie ľudskej spolupatričnosti. Súčasná doba nás totiž oveľa silnejším spôsobom spája s našu rodinou a s našimi najbližšími, na ktorých sme predtým nemali vôbec čas.

Ale nespája nás to len s našimi najbližšími, ale aj s našimi bezprostrednými susedmi, ktorí možno potrebujú našu pomoc. A pokračuje to ešte oveľa ďalej, pretože dostávame možnosť uvedomiť si, že ľudstvo je jeden veľký celok. Že ak sa niečo zlé deje na opačnom konci sveta, nie je to izolovaný problém, ale nakoniec sa to nejakým spôsobom prejaví aj u nás doma tak, ako sme toho svedkami.

Uvedomíme si, že všetci sme na jednej lodi, a že bolesť, smrť a utrpenie akéhokoľvek človeka na svete sa nakoniec nejakým spôsobom dotkne aj nás samotných. Uvedomíme si, ako veľmi sa prieči správnej ceste zvrátenosť dnešného systému, v ktorom žijeme, a v ktorom bohaté štáty ekonomicky a hospodársky parazitujú na štátoch chudobnejších. Zneužívajú ich obyvateľstvo ako lacnú pracovnú silu, drancujú ich prírodné bohatstvo, ale aj ich ľudský potenciál, pretože ústrednou modlou, ktorej sa dnešný svet klania, sú len peniaze, majetky a zisk.

Čuj ľudstvo i ty, každý jednotlivý človeče! Dostali sme čas na zamyslenie! Na zamyslenie sa nad tým, čo je cenné a čo je brak! Na zamyslenie sa nad tým, čo je prvoradé a čo druhoradé! Na zamyslenie sa nad tým, kam a akým smerom máme orientovať svoje bytie!

Ak ale tento, vyššou Mocou Zhora darovaný čas na zamyslenie správne nevyužijeme, ak z koronavírusovej krízy nevyjdeme ako ľudia lepší, hodnotnejší, duchovnejší, ušľachtilejší a ohľaduplnejší, nič sme nepochopili, nič sme sa nenaučili, a čas na zamyslenie sme premrhali. Premrhali sme príležitosť postaviť sa a zaradiť sa konečne správne vo stvorení. Premrhali sme príležitosť, ktorú nám dáva Stvoriteľ prostredníctvom toho, čo sa dnes deje.

A preto bude musieť prísť vyučovacia lekcia číslo dve! A ak ani tá nebude úspešná, príde vyučovacia lekcia tretia, ale žiaľ, s trojnásobne ťažším prežívaním, než je to dnešné!

Ešte sa pod nami neotriasa zem! Ešte sa nerúcajú mestá! Ešte sa nevylievajú moria, ani oceány! Ešte nemusíme nikam utekať zo svojich domovov! Ešte je čas, aby k ničomu z toho nemuselo dôjsť! Ešte je čas, aby sa tvrdosť vyučovacích lekcií nemusela vystupňovať až do neznesiteľnosti!

Pochop ľudstvo, že víťaz tohto diania je už v tejto chvíli istý! Nebudeš to ty a tvoja vôľa, ale Pán a jeho Vôľa, a ňou určené smerovanie! Koľko obetí a utrpenia bude ešte potrebných na to, aby sme to pochopili?

PS. Jeden z mimoriadne silných podnetov dneška na zamyslenie:

Screenshot

 Blog
Komentuj
 fotka
tvojdedo  21. 4. 2020 10:49


 fotka
motovidlo323  21. 4. 2020 17:26


 fotka
vreskot000  25. 4. 2020 20:54
poviem ti v čom je problém, podstata prežívania duchovného života nie je ozrejmená každému. teda aby som bol jasnejší vo vyjadrovaní, nie každý to samozrejme môže pochopiť. v podstate toto všetko môžeme prirovnať, ako si to niekedy v blogu spomínal, ku niekdajším desiatim egyptským ranám. treba uviesť, v čom spočívala desiata rana. Faraón zavolal v noci Mojžiša a Árona a povedal im: „Vstante a odíďte spomedzi môjho ľudu, vy a Izraelci, a choďte slúžiť Jahvemu, ako ste žiadali. Poberte si aj ovce a svoj dobytok, ako ste si žiadali, odíďte a proste aj pre mňa požehnanie.“ Egypťania naliehali na ľud, aby čím skôr odišiel z krajiny, lebo hovorili: „Všetci pomrieme. to som citoval písmo. tie dva komenty nad mojím si nevšímaj, problém je, že mnohí ľudia majú veľmi nízke, povrchné zmýšľanie. problémom nie je ani tak nedostatok akéhosi poznania, pretože to všetko môže závisieť naozaj od okolností. duchovne vyzretý logicky nemôže byť každý. Avšak niektoré súvislosti si človek, vnímavý, veľmi ľahko dokáže akosi skompletizovať. pozrie sa dozadu, aké udalosti sa mu stali, a či niečo prišlo ako výstraha. Ak to bral ako výstrahu, vedel, že pravdepodobne sa niečo akosi chystá, ale nevie presne, kedy to všetko príde. napríklad ak v rádiu alebo v televízii niekedy hlásia, že na ceste sa budú v nejakom čase robiť dopravné obmedzenia, možno nejaké väčšie kontroly. dobre. ideš teda autom kdesi, ale si povieš. po ceste chodí predsa veľa áut, je veľmi malá šanca, že by ma mohli zastaviť, alebo proste budem pociťovať akési obmedzenia, kôli ktorému budem možno v nejakej nepohode, a riešiť situácie, ktoré som predtým nemal v úmysle. predsa ideš, a stane sa, že naozaj v tú chvíľu vodič bude zastavený. nie jeden raz sa mi to stalo, v podstate bežná vec. poviem jednu vec. problém v tomto tkvie v tom, že mnohí nemajú vieru, z ktorej neskôr človek uvidí poznanie. teda najprv je viera, ktorá sa zmení na poznanie. málokto veril, že niečo takéto sa vyskytne, pretože človek, ktorý vníma veci len zmyslami, obyčajne, ako hovorí slávny spisovateľ exupéry, nezbadá to podstatné. teda trochu som otočil jeho výrok, že dobré vidieť sa dá srdcom, to podstatné je očiam neviditeľné. a práve. to podstatné, je očiam naozaj neviditeľné, a pozri, ako sa ľudstvo toho neviditeľného naozaj bojí. ľudstvo momentálne v situácii, ako sa nachádza teraz naozaj robí všetky potrebné a veľmi potrebné opatrenia, aby sme sa čím skôr vyliečili. pozri. či to pochádza naozaj ako varovanie od Boha o tom podľa mňa netreba ani pochybovať. problém ale tkvie v tom, že jestvuje možnosť, že akási kríza, ktorá príde, ekonomicka, finančná, hospodárska... bodaj by nebola, nikto si ju neželá. proste podstata je v tom, že nik stále do dnešného dňa neverí, že niečo reálne zlé sa naozaj deje. proste ľudia tomu neveria. pristupujú k tomu laxne. síce navonok si dám rúško, ale vo vnútri som plný pochybností, možno ešte horší, ako som pred nejakou krízou bol. prejavuje sa to predsa aj v tom, že keď máme ten známy obmedzený pohyb, ak sa niekde dá ísť, tak treba mať to rúško a podobne, vidíme že nie vždy môžeš ísť do obchodu. že to, čo niekedy naozaj bolo automatické a samozrejmé, už to neplatí. už to nie je také samozrejmé. dá sa povedať, že zanedlho sa to bude uvoľnovať, a čo by som chcel mojim príspevkom zdôrazniť je toto. vo všetkom, čo píšeš je pravda. môžeme mať nejaké súvislosti s nazeraním, čítaním, študovaním a uvažovaním nad textami písma svätého, čo všetko sa dialo od stvorenia sveta, ako to máme v genezis, ako faraón utržil ranu, ako bol egypt posiaty teda známymi desiatimi egyptskými ranami, udalosť ktorých si každoročne pripomíname v podstate jednak na veľkonočné sviatky, a jednak, je to zaznamenané v Písme Svätom, teda dá sa do toho nahliadnuť bez problémov. Ako teda zmierniť tento nepokoj? Pozri. jestvuje šanca, že mnohí uveria týmto znameniam, a uveria v Boha. Jestvuje šanca, že mnohí pochopia, že materializmus nemôže vydržať do konca v takej podobe ako jestvuje dodnes, a že realita je taká, že všetko je dočasné. pretože mnohí si myslia, že všetko je večné. Kedysi som písal o tom článok, či naozaj je všetko večné, to som písal ako recenziu na nejaký blog. V podstate recenzie tvorím vždy dá sa povedať, na nejaký blog, ktorý ma osloví, a snažím sa ten nadpis, tú tematiku poňať z pohľadu, aký mám ja. prijímam a akceptujem druhý, ale vieš, každý má nejaký názor. Ešte horšie je, čo chcem povedať mojím príspevkom je situácia, kedy toto všetko sa berie na ľahkú váhu. Keď bola hospodárska kríza, jeden podstate mladší človek, ale beriem to s rezervou, toho času študoval, to už nie je podstatné, povedal, že kríza v podstate neexistuje, že to je nič. pravdepodobne vychádzal zo situácie, že keď pracujú rodičia, doma jesto chlieb, mám si čo obliecť a bývam v nejakom paneláku a podobne, hovorím teda ako za neho, ako v jeho myslení, teda je všetko v poriadku, a nič sa nedeje. Podobne robili aj pohania za čias Ježiša. Oni v podstate žili v pokoji. ale nie taký, aký mal na mysli Ježiš. Duchovný život nám predstavuje niečo čo je podstate, diametrálne odlišné, to, čo jestvuje, ale čo sa nedá pochopiť ľudským rozumom. Práve tento atribút je vyzdvihnutý pri litániách ku božiemu milosrdenstvu, kde sa modlí takáto modlitba. Milosrdenstvo božie, nepreskúmané nijakým ľudským ani anjelským rozumom, dôverujeme ti. To znamená, že proste nejestvuje nijaká šanca, že by si to preskúmal. A nielen človek, ale ani anjel. Pre mňa ako kresťana, ktorý s obľubou rozjíma o posvätných statiach písma svätého a miluje cirkev a jeho náuku je to samozrejme tiež nepredstaviteľné, ale hoci je to nepochopiteľné, pozýva ma to predsa k akejsi neustálej meditácii, kde nachádzam blízkosť Boha, ale na druhej strane nachádzam v sebe pokoj. Pokoj, ktorý pramení z toho, že svoje starosti mám zložiť na Pána, ktorý sa postará, samozrejme, neznamená to, že ja nemusím nič robiť. to, že budem aktívny tam, kde som aktívny bol, kde budem v tom pokračovať, aby človek si nemyslel, že už je pokoj, a aby človek proste nenadobudol pocit, že netreba ďalej napredovať. Prirovnal by som to k situácii, kedy maturant sa učí na maturitu, ale naučí sa len jednu otázku. pretože veľmi dobre ovláda matematiku, logiku, kombinatoriku, a neviem ešte aké pridružené vedy k matematike vie, že jestvuje predsa len reálna možnosť, možno malá, ale predsa len, že si vytiahne otázku, ktorá mu sadne. koľko študentov o tejto čarovnej možnosti rozmýšľa intenzívne počas skúšok, nielen na maturite! je ich mnoho! ich viera teda, ale samozrejme nie viera v Boha, ale viera v úspešné vykonanie skúšky pramení v tom, že on proste je presvedčený, že jeho metóda proste zaúčinkuje. On verí, že jestvuje reálne len jedna možnosť, a ide do toho. Toto nám kresťanom chýba, pretože mi hľadáme x možností, ako sa niečo nedá, kdežto by sme mali hľadať jednu možnosť, ako sa to dá. Práve preto má kresťanstvo veľa odporcov, pretože nepochopia, že celý život je zápas o jedno jediné. Aby človek obstál pred Bohom v tom smrteľnom boji ktorý každý z nás raz dozaista bude zvádzať, hoci priznám sa, nepíše sa to prirodzene ľahko. Otázka je, či to človek naozaj pochopí v danom kontexte, ako je to naozaj, hoci, na to všetko je potrebná božia milosť.
Napíš svoj komentár