Film silný ako ranné picollo, kniha nadpriemer ( ?) , ale zase hodnotím podľa seba, takže výsledok môže byť podpriemerný.
Veľa známych nechápalo film, knihu nečítali a všetko naokolo toho celého bolo vraj špinavé, ohavné a nezmyselné, miestami trasľavý pohybový fragment kamery u niektorých recipientov spôsobil dilemu.
Umelecké dielo si musí každý interpretovať sám. Podľa seba - lebo mu zodpovedá tzv. skúsenostný komplex t.j. to, čo si " doteraz divák nažil ".
Keďže sa náš " nažívací " život líši a je rýdzo individuálny, nazeranie na film je tiež iné. Hoc aj na knihu, na hudbu, na divadlo a ostatné druhy umeleckých diel. Vezmem to rýchlo a zreteľne.
Moja mama vo filmovom podaní je sústo trochu kontroverznejšieho charakteru, nie však zbytočne ( !! ), pretože práve kontroverzia - pre niekoho špinavosť, ohavnosť a incest sú motívmi v samotnom diele a spôsobujú tzv. zážitkovosť výrazu, ktorá je základom UD a je jedným z najsilnejších výrazových prostriedkov tezauru vôbec. Laicky : keby sa Pierova mama nemilovala s dvomi ženami naraz, vytvoril by sa dojem pohody, všednosti a normálnosti, čo cieľom rozhodne nebolo.
Na druhej strane tu vystupuje akási rozpačitosť syna, ktorý vo svojom mladistvom veku objavuje sexualitu a svet okolo. Otec v okolí nie je a tak sa spolieha na matku. Ide aj o silné emocionálne puto medzi nimi, ktoré je na zároveň zradné, pretože je jediným východiskom Pierovej duše, ktorá blúdi. A zablúdi až do lona vlastnej matky. Takže preto incest - prípadný chaos z filmu.
Ak recipient pochopí motívy, ktoré vedú k "ohavnostiam", tak má z filmu, dovolím si to nazvať - vybičovaný klinický obraz zblúdilých duší, ktoré niekam vedú, ešte nevedia kam a divák sleduje ich cesty.
Filmy Hanekeho, Garella a pod. si vyžadujú psychologického diváka. Musí sa rozhodovať za nich, bádať, skúmať, nechať sa nimi oklamať, prekvapiť - chcieť to.
V opačnom prípade je film, kniha pre diváka iba zmätok, ktorý odsúdi tromi slovami a "stlačí" ho ako plechovku od Pepsi a tá skončí v koši.

PS: A minule ma skoro roztrhalo, keď som čítala na ČSFD recenziu na Pianistku. McGyver je podľa niektorých ľudí ( MG nezískal cenu v Cannes, a pod palmami v živote nesedel!!), asi silnejší vnem, než to, čo je v "Pianistke" ( r. M. Haneke) .
Už som v kľude, takže dúfam, že sa dobré filmy dostanú pred dobré oči. I.P.

 Blog
Komentuj
 fotka
ceresienka  13. 11. 2010 23:51
máš super oči
Napíš svoj komentár