Najsvätejšia Eucharistia, dar, v ktorom Ježiš dáva samého seba, aby zjavil nekonečnú Božiu lásku.
Eucharistia je tajomstvom lásky, v ktorom sa nám daroval samotný Kristus. On položil svoj život za životy svojich priateľov a práve v tomto akte ukazuje ako ich miloval do krajnosti. Kristus, je zároveň aj pokrmom pravdy, pretože sa stáva pokrmom pre človeka hladného po pravde a slobode. Len človek nasýtený pravdou sa môže stať i človekom slobodným. Sv. Augustín poukázal na to, ako sa človek nachádzajúci vo vzťahu k tomu, čo v ňom vyvoláva túžbu a priťahuje ho, „samovoľne“ a bez donútenia hýbe. Každý z nás má hlboko v sebe zakorenenú túžbu po definitívnej pravde a pravde poslednej. Preto sa Pán Ježiš obracia na srdcia prahnúce po pravde. Sloboda bez Ježiša stráca smerovanie, pretože bez poznania pravdy prichádza o prirodzenosť jej vlastnú. Avšak s Ježišom je sloboda opäť prinavrátená. V Eucharistií je nám ukázaná skutočnosť lásky. Cirkev, ktorá v najsvätejšom dare nachádza svoju podstatu neustále ohlasuje, že Boh je láska, pretože Kristus sa nám stal pokrmom pravdy. V každom z období dejín Cirkvi zohráva vskutku veľkú úlohu slávenie Eucharistie, ktoré je vrcholom jej života.
Spomínané je i zasadnutie Biskupskej synody o Eucharistii, ktoré je prepojené s Jánom Pavlom II., ktorý Cirkev voviedol do tretieho kresťanského tisícročia. Nemožno však zabúdať ani na Rok Eucharistie, ktorý tomuto zasadnutiu taktiež predchádzal. Ukončený bol blahorečením piatich blahoslavených, ktorých spoločnou charakteristikou bola istá úcta k najsvätejšiemu Božiemu Telu.
Eucharistia je vskutku tajomstvom viery, je zhrnutím a súborom našej viery, ktorá sa sýti na eucharistickej hostine a rastie prostredníctvom stretnutí so zmŕtvychvstalým pánom dejúcich sa vo sviatostiach. Viera a sviatostí sa v živote Cirkvi navzájom dopĺňajú. Hlavným faktom eucharistickej viery je tajomstvo trojičnej lásky. Jej objasnenia nachádzame napríklad v dialógu Ježiša s Nikodémom. Ježiš v Eucharistii dáva celé svoje bytie, seba samého stotožňuje s chlebom, ktorým nasýtil zástupy a nám je vo veľkonočnej večeri odovzdávaný božský život. Boh je úžasným spoločenstvom trojičnej lásky medzi Otcom, Synom a Duchom svätým. V tajomstve jeho poslušnosti až na smrť na kríži bola uzavretá nová a večná zmluva, ktorá sa nám dáva v každom slávení Eucharistie.
Rituálna večera viazaná na obetovanie baránkov bola akousi predzvesťou prichádzajúceho oslobodenia, Poslednej večere, kde sám Ježiš vystupuje ako pravý obetovaný baránok. Ustanovením Eucharistie ukazuje ako sa jeho smrť stala najvyšším aktom lásky a konečným oslobodením ľudstva od zla. Cirkev je zrodená z Ježiša, a je povolaná denne sláviť eucharistickú hostinu na jeho pamiatku. Sme pozvaní sláviť toto veľké tajomstvo liturgickými formami vedenými Duchom Svätým. Jeho pôsobením je Kristus naďalej prítomným stredobodom, Eucharistiou, vo svojej Cirkvi. Sv. Ján Zlatoústy pripomína, že kňaz vzýva Ducha Svätého aby sa prostredníctvom milosti zostupujúcej na obetu rozhoreli duše všetkých. Duch Svätý, ktorý je vzývaný na dary chleba a vína, je ten istý duch, ktorý spája veriacich v jedno.
Ježiš nám prostredníctvom eucharistickej sviatosti ukazuje puto, ktoré vytvoril medzi ním a nami. Krv a voda, symbol sviatostí, s pôvodom v prebodnutom boku Krista. Rozjímanie nad prebodnutým nám pomáha pochopiť vzťah Kristovej obety, Eucharistie a Cirkvi. Cirkev smie konať Eucharistiu, len vďaka prvotnému darovaniu samotného Krista v obete kríža. Kristus a Cirkev nemôže byť odlúčená. Ježiš sa obetoval za nás, predpovedal tajomstvo Cirkvi, nech nás, ktorí máme účasť na tele a krvi združí v jedno Duch Svätý. Eucharistia vytvára silné puto jednoty medzi Katolíckou cirkvou a ostatnými cirkvami, ktoré si zachovali pravú a úplnú podstatu eucharistického tajomstva.

 Blog
Komentuj
 fotka
antifunebracka  26. 3. 2013 16:34
sranda, ze pre niekoho tento text mozno znamena cely svet a pre mna iba kopu nudnych kecov
 fotka
vreskot000  30. 5. 2013 20:33
sú to veľmi užitočné informácie, a cirkev je predsa tajomné Ježišovo Telo. Dnes práve je sviatok Najsvätejšieho Tela a Krvi Pána Ježiša. Pochválený buď Ježiš Kristus!
 fotka
zajkousko  30. 5. 2013 20:41
Druhý vatikánsky koncil právom vyhlásil, že eucharistická obeta je „prameň a vrchol celého kresťanského života“. „Veď najsvätejšia Eucharistia obsahuje celé duchovné dobro Cirkvi, totiž samého Krista, nášho veľkonočného Baránka a živý chlieb, ktorý prostredníctvom tela, oživovaného Duchom Svätým, Oživovateľom, dáva ľuďom život“. Preto sa pohľad Cirkvi neustále obracia na svojho Pána, prítomného v Oltárnej sviatosti, v ktorej objavuje plné prejavenie sa jeho nesmiernej lásky.





filip
 fotka
mardzerin  2. 6. 2013 10:45
@zajkousko postnem ti aj zvyšných 9?
 fotka
zajkousko  2. 6. 2013 14:56
čoho 9?......filip
 fotka
mardzerin  2. 6. 2013 16:09
@zajkousko prác...
 fotka
vreskot000  12. 1. 2019 22:25
uplne nádhera, a som rad, že som sa k tomu vratil. kedy sem zavítaš zas
Napíš svoj komentár