Od malička patria horory k môjmu najobľúbenejšiemu žánru, neviem čím je to zapríčinené, ale vždy ma fascinovalo ako zvrátená môže ľudská myseľ byť. Keďže brat odjakživa písal hororové poviedky, musel brať od niekadiaľ inšpiráciu. Pozerali sme preto a stále pozeráme veľa filmov spadajúcich do tejto kategórie. Treba poznamenať, že napriek veľkej rozmanitosti daného žánru, má väčšina hororov veľmi podobné znaky a to sú tzv. stupídnosti, ktorých sa ľudia v hororoch dopúšťajú a v reálnom živote by sa pravdepodobne zachovali inak. Samozrejme, môžeme o tom polemizovať...

Rád by som však uviedol niektoré z nich.

Ľudia sa nikdy nepozerajú kam idú:




Ide o klasickú chybu, ktorá nechýba skoro v žiadnej hororovej naháčke. Človeku, ktorého naháňa úchylný vrah sa naskytne príležitosť utiecť, využije ju však? Samozrejme, že nie. Začne pobehovať ako nafetovaná srnka a väčšinou to skončí tak, že sa nedíva kam uteká, nepozerá sa za seba a už vôbec nie pod nohy. Potom si takýto inteligenti vyvrtnú členok, zlomia nejakú kosť alebo pri všetkom šťastí, keď už si mysleli, že zdrhli, pribehnú priamo do náruče vraha. Vrah preto nemusí byť žiadny Usain Bolt, ale stačí mu pokojným krokom prísť si po svoju obeť.

Obeť uteká na druhé poschodie, namiesto toho aby sa snažila vyjsť dverami:


Vrah sa väčšinou do domu dostane pohodlne, cez dvere... Samozrejme sú výnimky, no obeť sa vždy od strachu vydá smerom na druhé poschodie, aby tak skákala z okna alebo sa inak stupídne pokúsila v najlepšom prípade o samovraždu a ušetrila tak trápenie sebe aj vrahovi. Málokomu napadne pokúsiť sa vybehnúť dverami, ktorými vrah prišiel, ísť do otvoreného priestranstva, kde máte šancu vyhľadať pomoc...samozrejme, že sa to ľahšie rozpráva ako robí, ale hra na schovávačku, skákanie z okien a podobné vrtochy mladosti tiež nie sú najvhodnejším riešením.

Človek si nechá poradiť cudzincom:




Ide o situáciu, kedy sa obeť vezie autom, v najlepšom prípade nenatankuje aj keď má príležitosť, a potom sa pýta na skratku, ktorou by sa mohla vydať, aby sa dostala do svojho cieľa. Samozrejme niekedy chce obeť ísť skratkou len pre svoju lenivosť a vďaka naivite prehliadne podivne vyzerajúcu osobu aj jej hygienické návyky... Človek sa tak vydá na cestu za istou smrťou, čím ušetrí zas kopec trápenia vrahom číhajúcim v lese...

Keď počuť podozrivé zvuky, obeť sa rozhodne vypátrať čo sa deje:




Šuchotanie v kríkoch, klopkanie na okno, či vŕzganie, ktoré vychádza z druhého poschodia. Vy sa skrývate alebo ste už mali tú česť sa s tou krvilačnou beštiou stretnúť. Šanca 9:10, že pôjde práve o vraha, ktorí vydáva tieto zvuky. Ale čo sa rozhodne postava vykonať? Overiť o čo ide a čo je zdrojom tohto šramotu. Pokiaľ už viete, že vás naháňa vrah, prečo by ste sa do riti hrali na detektívov a išli pátrať, čo sa deje?. Kto by sa hral na hrdinu, naložili by ste si bez ostychu do gatí a utekali by ste ako splašená ovca preč...

Je nás veľa, musíme sa rozdeliť:


Tu sa dá rozmýšľať, či nejde o nejakú mentálnu poruchu. Nehovorí sa klišoidne: „v jednote je sila“? Nemali by sme zostať pokope, aby sme mali šancu utiecť, alebo sa vrahovi ubrániť? Čo ak si na nás netrúfne, keď budeme držať pokope a možno z toho vyviazneme živí? NIE! Samozrejme, že nie. Rozdeľme sa a choďme preskúmať okolie. Pokiaľ ste v parte s niekým koho nenávidíte alebo vám na ňom až tak nezáleží a chcete utiecť zatiaľ čo si ho vrah podá, môžete takto postupovať. Samozrejme, vrah vás bude zabíjať po jednom, no inak ide o stupídnosť najväčšieho zrna a keďže sa ocitáte sami, sami si aj kopete svôj hrob.

Zazvoní telefón/mobil, ozve sa vrah a obeť vyčkáva...




Možno samota robí svoje, človek si chce pokecať s nejakým uchylákom na telefóne, bohvie. Ľudia majú rôzne problémy a úchylky, no normálne keby sa vám niekto vyhrážal zabitím, neviem či by ste mali chuť to počúvať dokonca. Normálny človek by pravdepodobne zložil a volal políciu a už ani nehovoriac, pokiaľ by bol doma celkom sám. Ale v hororoch to žiaľ tak vo väčšine prípadoch nie je. Obeť sa rozhodne pokecať cez telefón s vrahom zatiaľ, čo sa vrah vkradne do domu a využije čas, keď je obeť načisto rozrušená. Potom už žiadne zoznamovačky cez telefón netreba... srdcu nerozkážeš, keď sa raz vrah zahľadí, len ťažko mu bude stačiť vzťah cez telefón, bude sa chcieť bližšie spoznať a predstaviť obeti svoju nabrúsenú kudlu 

No najväčšou stupídnosťou je rozhodne fakt, že:

Obeť sa neuistí, či je vrah naozaj mŕtvy


Nikdy ma nik nechcel zabiť, nemusel som nikoho dokatovať, aby ľahol na zem, skôr než by som sa na nej ocitol ja. Ale úprimne, kebyže vás niekto naháňa, vyvraždí všetkých vašich kamarátov, či rodinu a vám sa podarí ho zložiť na zem a dostatočne zraniť, čo by mu mohlo spôsobiť až smrť, odišli by ste a boli by ste spokojní? Koľko sprostých postáv už na to doplatilo, odhodili zbraň a spokojne sa vydali preč? Strašne veľa a je to tá najčastejšia možná stupídnosť, vďaka ktorej sa tešíme ďalším pokračovaniam, kde vrah prežije a veselo si vykonáva svoju prácu ďalej... Neviem ako vy, ale ja by som v živote nenechal vraha len tak ležať, aby som nemal istotu. Potom čo by mi zabil tých najbližších a ja by som vypľul kvôli nemu dušu. Pulz by som mu rozhodne nemeral, ale už len v zápale emócií, by som mu z hlavy spravil fašírku a doriadil ho tak, kým by zo mňa nebol väčší psychopat ako on. Tomu sa hovorí istota... a nie ďalších 7 pokračovaní 




Samozrejme, bez týchto stupídností, ktorých je určite viac, by horor nebol hororom. A to je to, čo na nich milujeme, bojíme sa, často obete robia sprosté rozhodnutia, ktoré by sme možno my nespravili. Ťažko posudzovať... v reálnej situácií, by sme potrebovali predovšetkým niekoľko plienok, pri filmoch však našťastie len krútime hlavou a prežívame každú jednu chybu, ktorej sa postava dopustí. Bez nich by to bola nuda a hoci už sú dnešné hororové filmy predvídateľné, stále je tento žáner mojím najobľúbenejším a som vždy rád, keď ma niečo pozitívne prekvapí.


Ak sa vám článok páčil, nezabudnite ohodnotiť, prinajlepšom potvrdiť fanúšikovstvo – mám ich málo alebo si prečítať ďalšie. Ďakujem



Kumma : )

 Blog
Komentuj
 fotka
willbebetter  22. 6. 2013 10:30
pri tomto clanku som sa cely cas smiala, super napisane moj all-time favourite moment je vzdy to - podme zistit co to tam sramoti, podme hlbsie do toho tunela, podme este kusok viac do tmy...atd
 fotka
sugy1  22. 6. 2013 10:40
lubim horory sice nie take slashery, skor duchariny, ale toto bolo fakt trefne napisane
 fotka
ouch  22. 6. 2013 11:01
No čo sa tých podozrivých zvukov týka, kebyže niečo počuješ vo svojom byte, pomyslíš si, že je to nejaký šialený vrah? Teda, ja by som si to pravdepodobne pomyslela, ale normálni ľudia nie.



Ale inak mám slashery najradšej, možno práve kvôli tomu klišé. ^^
 fotka
barky  22. 6. 2013 11:30
@ouch má recht

za dalšie s tým utekom že niekto beha ako nafetovana srnka keby pred tebou ti manku rozjebú mačetou na kusy by som chcel vediet akoby si ostal príčetný

okrem toho takto obete dohánal väčšinou Jason a predsa tam nemáš šancuked on celý život žije pri lesoch a ešte freddy ale freddy bol v snoch



btw prečo pri telefone je obrázok zo starého Hallowenu ak sa nemylim však tam vrah nikomu nevolal jej volal myslím kamaratka... telefonovalo sa iba vo Vreskote a Kruh ak sa to môže počítať a tam to niky nebolo že by typek volal a aj ju odrovnal



a hento že by titypek všetkych povraždil ver tomu že by si pri nom nebol ani minutu jedine že by si mal amok a mu rozmliadlil hlavou ale keby ho jebens tycou a padne utekáš



ako nehovorím že v hororch niesú stupidne chyby ale to by sa zišlo rozobrať samostatne každý film lebo hento je moc všeobecné a na dakotré filmy je to failové tvrdenie
 fotka
kumma  22. 6. 2013 14:55
@barky Čakal som, že sa nájde niekto ako ty. Opísal som princíp, ktorý funguje vo väčšine hororoch -ako už bolo spomenuté najmä v slasherovkách. Keď to človek nevie brať s humorom, tak chytá za slovíčka, napísal som to dostatočne jasne, že sa dá o tom polemizovať a ľahšie sa hovorí, ako by sme v reáli konali. Nič podobné som nezažil, reagoval by som možno ešte sprostejšie... fakt neviem. Ak chceš, tak to otestuj v reáli, vyhľadaj si nejakého uchyla, čo by ťa ochotne naháňal. Ja som napísal článok, ktorý poníma tieto chyby odľahčene. Kľudne si napíš vlastný článok, vypíš celý zoznam filmov, na ktoré to sedí 100%, mne to srdce netrhá . Tebe očividne hej, obrázok starého Halloweenu je tam preto, aby podobní ako ti šprtali a riešili Keď chceš dám ti tam iný, ja som vhodnejší nenašiel, ale uznávam máš pravdu v tomto. Inak take it easy, netreba brať všetko tak vážne...



@ouch Myslel som,že si každý domyslí, že ide o obeť, ktorú už vrah predtým naháňal, alebo už mala tú česť sa s ním stretnúť. Preto, keď počuje divné zvuky...nebude to riskovať. Ale môžem to tam dopísať, ak to viacerí nepochopili...a ja mám tiež najradšej slasherovky Aj keď nie sú najstrašidelnejšie, človek sa aspoň zasmeje
 fotka
barky  22. 6. 2013 15:11
ty podla mna len ťažko znášaš kritikusa mi tak zdá

a ako si začal blog a hento a potom ti poviem že si zle použil fotku z helloweenu a ideš mi nadavať do šprtov priťom ty ich ževraj stále pozeráš , brat píše poviedky....ako sorry : D
 fotka
kumma  22. 6. 2013 15:15
@barky Bral by som to, kebyže to neviem ako veĺmi vážne napíšem. Šprt je niečo iné... Ja si tú scénu z Halloweenu pamätám, obrázky som hľadal dlho, ťažko sa hľadali fest... Ide tam hlavne o myšlienku... bol som happy, že som vôbec našiel nejaký obrázok, ktorý nie je meme. Pozri ja tu nedehonestujem horory, som obrovský fanúšik... píš si čo chceš
 fotka
n0win0u  22. 6. 2013 15:15
@barky nee bro ale ty nekedy takto fakt obranujes dost jak aj tedy toho batmana



inak by som ti tam este zopar veci pripisal co aj mna stvu/bavia, fajn blog
 fotka
kumma  22. 6. 2013 15:20
@n0win0u Hej aj mňa napadlo ešte pár "chýb", keď som šiel s ocom maľovať, potom čo som to sem postol A dík
10 
 fotka
barky  22. 6. 2013 15:21
@n0win0u ale ty zas nebud faggot ako hororovy nerd proste ked vidim obrazok a je to zle tak je to zle

a nemozes mi ani vycitat kritiku na toto



akoze chyba tu ze deti vidia duchov , cernoch lahne prvy , vzdy to prezije mlada zenska co je väcsinou na niecom zavisla toto je spolocny znak vsetkych hororov co sa stale opakuje a je to stupidne



to ako ja ti nowic poviem ze taras picoviny lebo ked sa debatuje na birdz o cirkvi tak totalne nicis vsetko.. get it?
11 
 fotka
n0win0u  22. 6. 2013 15:25
@barky sak ale lol, ten obrazok tam pridal len aby tam sedel, nemam pocit ,ze to tam ma mat nejaku specialnu ulohu O__O



to je pomerne dost velky rozdiel, lebo horory mame obaja radi, cirkev ani jeden, to nemozes porovnavat
12 
 fotka
barky  22. 6. 2013 15:30
@n0win0u lenže aj tak kedy si videl film že typek volal a hned tu zensku ubodal.... no myslím že v novom vreskote bolo niečo podobne tomu že zenskym volal a potom ujebal zensku v dome oproti ale tam to robili traja naraz az no inak nieco take som v horore nevidel mozno v nejakych tych picovinach co maju na csfd, imdb 12% to je
13 
 fotka
barky  22. 6. 2013 15:31
a nwm či typek čakal tuna iba pozitivne komenty..... čakal si vôbec kritiku na svoj blog? ak ano aku toto ma zaujíma
14 
 fotka
kumma  22. 6. 2013 15:36
@barky DD Presne o tom mal byť ďalší článok, bez srandy - o postavách, to že často je medzi nimi niekto kto berie drogy, ženská ktorá je defka, väčšinou vyzerajú protagonisti ako vystrihnutí z módneho časoposu a to, že černoch zomrie vždy prvý, to poznáme ale už je to spojlnuté. Ja som rád, každopádne za hodnotenie, asi si mi dal jednu hviezdu za obrázok, ktorý tam je len, aby sedel... Ale aj tak a pozri ja som toho videl tiež dosť A som napísal,že to predsa beriem Aj som ti to vysvetlil...Howg
15 
 fotka
barky  22. 6. 2013 15:41
no aby ti bolo jasné ja som tvoj blog nedosúdil ako pičovinu len hento .. respektíve väčšinu toho by som tam ja za klišé nepovažoval ... to rozdelme sa a že si barsjakým redneckom nechajú poradiť divné skratky cez púšť , les to áno

tak sa teším na druhý blog a nie dal som ti hviezdy tri
16 
 fotka
antifunebracka  23. 6. 2013 00:54
uplne NAJHORSI zaner na svete su horory. fakt, nechapem, kto take kokotiny nakruca, este telenovely su 666x lepsie. plno klise (ktore si super vystihol), zlej psychologie, predvidatelny dej (vzdy, ked si postavy idu zajebat, niekto ich zajebe), neexistujuce zakladne fyzicke zakony (postava uteka pred vrahom a ten je zrazu pred nou) a celkovo je to strasne smiesne cele. videl som kopec aj tych kultovych hororov uprostred noci sam doma a absolutne som sa nebal ani nic, nechapem proste baby, ze idu umriet od strachu z kazdeho fetaka co v takom filme vyskoci zo skrine. ale blog je super, len tak dalej, uvidime, co bude nabuduce
17 
 fotka
etelnair  23. 6. 2013 00:58
@antifunebracka nezavidim ti
18 
 fotka
smartboy  23. 6. 2013 01:18
Nemám rád horory..nedokážem sa pozerať ako sa ubližuje ľudom...Beriem to asi príliš osobne ale vždy mám potom nervy že to len dáva návod psychopatom (čo využili ako námet v The Human Centipede II)..A horory s duchmi, toho sa zase bojím Ale mám dôvod no..

Inak ten posledný obrázok Ešteže som opretý o stenu
19 
 fotka
barky  23. 6. 2013 09:14
@antifunebracka kultový horor nieje remake z 2004

lebo ak mi tvrdis ze si od zaciatku tvrdil ze vies kto vrazdil v prvom krystalovom jazere.. och piatok 13. tak ti teraz poviem ze netaraj pičoviny



to isté platí aj o nových španielskych hororoch ktoré sú btw bez týchto klišé... dokonca aj tých v tomto blogu aj ked s nimi nesúhlasím... takže kludne dalej dívaj šeherázadu
20 
 fotka
sarita621  23. 6. 2013 18:33
Ja horory nepozerám, mám z nich strach Radšej pozerám romantické komédie, seriály a tak... No ale tento príspevok má toľko pravdy, že až.... Úplne prvý článok, ktorý som na Birdzi prečítala dokonca Úplne tlieskam, všetkým týmto slovám a vysvetleniam, čo si sem napísal A lajk na tú fotku s tým, že If the people in horror listened to me they would be still alive Úplny real
21 
 fotka
antifunebracka  23. 6. 2013 18:49
@barky kto hovoril o nejakych rimejkoch trapnych? ja som myslel napr. exorcistu 1 - to som kukal, bo kazdy mi to vychvaloval ake je to udesne a cely film bol o nejakej jeblej pubertacke s ekzemom. to si mozem pustit najprisnejsich rodicov a vidim tam hororovejsie zjavy
Napíš svoj komentár