Alebo tiež dvanásť členný reťazec podmieneného vznikania. Úplne uprostred kruhu je možné vydieť zobrazené tri zvieratá (prasa, kohút a had), ktoré symbolizujútri korene všetkého zla. V Buddhizme je to hnev, nevedomosť a žiadostivosť (prasa korešponduje s nevedomosťou, kohút so žiadostivosťou a had s hnevom).
Dalo by sa povedať, že nad týmto kruhom je daľší kruh, ktorého polovica je svetlá a druha polovica tmavá. Symbolizuje dve cesty ktorými sa človek môže uberať životom (dobrá a zlá), samozrejme že svetlá časť je tá, ktorá je v súlade s buddhistickou etikou.
Podľa toho, ktorou cestou sa človek vyberie, podľa toho sa rodi v jednej so šiestich sfér (v théravadovom buddhizme sa človek môže zrodiť iba v jednej z piatich. Tu opisujem mahajánovú tradíciu, tak preto sa tu spomína šesť sfér). Teda sféry, kde sa možte zrodiť sú sféra zvierat, pekelná ríša, hladový duch, sféra bojujúcich titánov (toto je už spomínaná sféra, ktorá je prevyšujúca v mahajáne narozdiel od theravady), sféra božstiev a nakoniec ľudská sféra.
Všetky kruhy uzatvára kruh rozdelený na dvanásť častí. Idem to vysvetlovať v smere hodinových ručičiek, aby neprišlo k nedorozumeniu. Na prvom obrázku je vyobrazený slepec, ktorý symbolizuje nevedomosť. Táto vedomosť nás vedie ku konaniu, pričom každé konanie v nás zanecháva karmické stopy (sankhára), ktoré sa nám prenášajú do ďaľších životov. Týmto sme sa vlasne dostali k ďaľšiemu obrázku, na korom je hrnčiar. Ďaľší obrázok je opica na strome. Je to vlasne metafora vedomia, ktoré skáče ako opica so stromu na strom (tu je zásadný rozdiel v buddhizme a hinduizme, ktorý si ľudia veľmi radi a často zamieňajú. V buddhizme čo sa prenáša do ďaľšieho života je práve VEDOMIE, a nie duša- átman. Pretože buddhizmus odmieta existenciu duše, rozlišuje len dve formy ja-stva, a to excetrické a transcendentálne, pričom ide o to, aby sa spojili do jedného a postupne zanikli. Tento stav sa volá excentrický, ale je to na dlho, pretože sa tu nevenujem meditácii. Ale ak vás to niekoho zaujíma, tak možem odporučiť knižku od autora Miloša Hubinu (mimochodom religionista a filozof) Vedomie ako oceán.). Vedomie (viňňána) neskôr vstupuje do maternice (obrázok, na ktorom je akási loďka). To znnamená, že sa spája konkrétnou matériou a vzniká mentálna hmota (náma-rúpa). K vzniku tejto hmoty však je potrebné mať oboch rodičov (však ako inak by vzniklo decko, že? To by sa potom dotyčná mohla nazývať Mária. To ja len pre upresnenie, aby si nikto nemyslel že sa povie a je a vytváram nové paralely s kresťanstvom, resp. ešte s judaizmom, aj keď ich je mnoho). Z toho sa vytvorý najsubtílnejšia forma hmoty (salayátana), teda aj inak povedané šesť zmyslových základní. No a týmto sme sa dostali k následne idúcemu obrázku na ktorom je akási stavba (kláštor asi), kde je 5 okien a jedny dvere. Týchto šesť otvorov znázorňuje 6 zmyslov (5 základných, ktoré poznáme všetci, a ten šiesty je intelekt). Tieto zmysli sú tvorené z najjemnejšej hmoty (môj postreh: mi to zaváňa atomizmom, ale nemusí to tak byť, zistite si to na vyšších postoch keď budete chcieť). Tá vec čo vidí je podla všetkého oko, ale v buddhizme to je jedna so šiestich zmyslových základní. No a zmyslami môžme vnímať, čím prichádzame do styku s kontaktom (obrázok na ktorom je posteľ). Vďaka kontaktu môžme rozlišovať príjemné, nepríjemné a neutrálne, teda pociťujeme (vedaná). Toto symbolizuje osoba so šípom v oku. Pociťovanie nevyhnutne vedie k žiadostivosti (tanhá), na obrázku zámožný dom. So žiadostivosti sa dá vyvodiť upievanie (bhávaná), symbolizované je to na obrázku niekym (alebo tiež znova opicou) pri strome ako je ovocie. Toto všetko je hnacím momentom všetkého diania (bhávaná), na obrázku vyobrazené tehotnou ženou. Ide teda o vzrod (džáti) v ďaľšom živote (aj tu je metafora, pretože naše predošlé konanie – karma, určuje náš ďaľší vzrod). Počnúc týmto článkom sa tvar dostáva na svet a všetko pred tým vedie k akcii (na obrázku je pôrod). Všetko čo sa zrodí stárne a zomiera, čo symbolizuje posledný obrázok starca (džarámarana – stárnutie a smrť). A nakoniec sa toto všetko deje odznova, až kým sa nevymaníte s pod kolobehu sansáry, o čo ide v buddhizme.

 Blog
Komentuj
 fotka
antifunebracka  8. 2. 2011 22:49
co ti dava buddhizmus?
Napíš svoj komentár