Bude to na Vianoce. Po Novom roku. Na Veľkú Noc. Do konca leta. No dobre, do konca septembra. Ako sme povedali, bude to na Vianoce. Len iný rok, to snáď tak nevadí.

No dobre, nebude to na Vianoce.

Poznáte to? Ak áno, je vysoko pravdepodobné, že ste za posledné tri roky strávili na birdzi aspoň dva týždne.

Na začiatok poviem, že som vás nadpisom škaredo zavádzala. Netuším, ako sa vyvíja konkrétne birdz.sk. Nepoznám nikoho z developerov, ani mi nikto nič v záchvate zúfalstva neprezradil v TSke. Ale som súčasťou projektu, ktorý mi nedovolil si na birdz nespomenúť a to z toho prostého dôvodu, že na ňom vždy všetko trvá neskutočne dlho a pre osadenstvo portálu sa zdá, že sa na to dávno všetci vysrali.

Tento blog bude o tom, ako sa (ne)redesignujú portály.

Na začiatok si predstavme projekt. Jedná sa o neziskový komunitný portál, 500 000 registrovaných používateľov, má cez desať rokov. O jeho vývoj sa stará štvorčlenný team zložený z jedného projektového manažéra, dvoch back-end developerov a jedného designéra/front-end developera (mňa). Hovorím vývoj, takže nerátam teraz IT, fórum moderátorov a podobne.

Jeseň 2012, začíname s redesignom. Začíname zľahka, s homepage. Pár boxov, v každom také tie normálne veci, ako desať diskusií, jedno video, jeden slider na články, jeden na fotky.... akurát to celé musí byť responsive (meniace layout podľa toho, či sa to zobrazuje na desktope, tablete alebo mobile) a v troch jazykoch. Neznie to tak hrozne. Od bývalého designéra už existuje návrh na desktop. Napriek tomu to trvalo päť mesiacov. Päť. Mesiacov.

Takže ak túžite pracovať s našou efektivitou, stačí dodržiavať nasledujúce kroky:


0. Vyberte nový systém, s ktorým nikto z teamu nevie robiť. Toto je práve ten projekt, na ktorom sa to môžu naučiť. Toto sa môže zdať nutné, veď nevyberáme si len veci, s ktorými vieme robiť, vyberáme si veci, o ktorých si myslíme, že sú na zadanú úlohu vhodné, všakže. Preto nie je až tak super sa po roku stále vracať k tomu, ako je to celé tak neflexibilné a zle pozliepané, že keď prídete za developerom a chcete od neho nejakú zmenu, povie vám, že mu to zaberie tak tri dni, hoci vy ste očakávali tak pol dňa.


1. Na vybranom serveri sa začne vývoj. Môže sa zdať, že by sa hodilo, aby všetci členovia teamu mali naň prístup, ale logistika sa preceňuje. Predsa len, zadovážiť prístup asi tak štyrom ľuďom, to od nikoho nemôžete požadovať. Lepšie bude, keď človek, čo denne robí s CSS súbormi, si ich napíše lokálne u seba, potom ich zavesí niekde, odkiaľ si ich developer môže zobrať a nahrať ich na server, aby všetci (vrátane samotného CSS designéra) videli, či sú zmeny v poriadku.

Developer pracuje po nociach a CSS designér cez deň, tak svoje zmeny vidí až na ďalší deň. Ale keď sa CSS designér dožaduje svojho práva môcť ... vlastne vykonávať svoju robotu, prejde postupne cez šesť ľudí a každý ho pošle za niekým ďalším, najlepšie za niekým, u koho už bol. Znechutený sa radšej vráti k starému spôsobu. Všetko sa vyrieši až, keď raz developer omylom vezme zlý súbor, všetko si dokazí, nemôže sa spojiť s designérom a nazúrene napíše celému teamu, že takéto niečo ešte nevidel a takto sa ďalej nedá robiť. A na druhý deň stojí vo dverách designéra IT guy a zrazu všetko ide a za desať minút je všetko spravené.


2. Samozrejme, tak mesiac po začatí sa jeden zo zakladateľov portálu zbadá, že sa chce k niečomu vyjadriť a začne riešiť farbu pozadia dávno odsúhlaseného designu.


3. Počas vývoja sa zrazu pozmení zadanie. Veď tie grafické návrhy sa nerobili preto, aby odzrkadľovali zadanie a aby sa prediskutovali a schválili. Grafické návrhy sa robia preto, lebo firma vstúpila do programu Podpor svojho lokálneho grafika. Chudák grafik sa nudí, dajme mu niečo urobiť.


4. Keď sa nad tým zamyslíte, zistíte, že zadanie vám vlastne nikdy nebolo dostatočne predložené. Máte vyvíjať niečo, čo neviete, ako má fungovať, nemáte špecifikáciu. Rovnako ju nemajú ani testeri a len hádajú, či to pri kliknutí urobilo to, čo to malo urobiť a reportujú veci, ktoré nie sú chyby. (Aj keď, občas je problém asi niekde inde, jeden tester mi raz nareportoval, že ho language button nehodil na homepage. Ktovie, prečo také správanie očakával, keď to ešte sám nazval language button a teda asi vedel, čo to je.)

Všetko sa zdá jasné, kým sa tomu nezačnete venovať. Napríklad vidíte desať obrázkov. A zrazu vám napadne: Je to desať najnovších, alebo desať najpopulárnejších, alebo takých, ktoré boli naposledy okomentované, alebo desať vybraných nejakým adminom?

Alebo vidíte článok, článok má obrázok. Aké sú rozmery obrázkov? Bude vždy ten obrázok štvorcový?

Alebo vidíte slider. Aký je maximálny počet slidov?

Vidíte? Otázky, otázky, otázky. A s každou sa treba otočiť na zadávateľov a čakať, kedy odpovedia, čo nemusí byť ani zďaleka...nie, že hneď, ale ani dnes alebo zajtra.


5. Robte každý deň stand-up meeting a raz za týždeň zhrnutie a plánovanie ďalšieho týždňa. Na jednej strane je fajn, vedieť, čo kto robí, ako je vyťažený, aké sú priority a tak, ale občas sa zdá, akoby team viac plánoval, ako robil. (Minulý týždeň som strávila skoro tri hodiny telefonátom, ktorý sa z väčšej časti skončil zoznamom veci, na ktoré sa musíme ešte spýtať).


6. Akúkoľvek zmenu deployujte na live server poobede a najlepšie v piatok. Niet na to, riešiť o šiestej večer, prečo nefunguje login.



Máte to? Výborne. Ideme do druhého kola.

Rok sa nič nedialo. Homepage redesignovaná, zvyšok vôbec. To je ten problém s projektami a financiami. Firma sa primárne orientuje na projekty, ktoré lepšie vynášajú, nie na tie, ktoré sú akurát schopné sa uživiť. Rozmýšľam, či to nejak podobne nie je aj s birdzom.

Potom sa prikročilo k článkom. Prvýkrát som sa dostala k tomu, že som aj robila kompletný návrh, nielen vyfasovala niečo, čo bolo robené predo mnou. Znovu som sa poučila, že designérovi sa všetci jebú do kapusty. Všetci sú odborníci. Občas mu zadávatelia dokonca odoberú akúkoľvek účasť na vymýšľaní. Ako povedal Jobs: “Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.” Ale to „ako“ vyriešia za vás, vy ste len tá hrubá sila, čo má na počítači nainštalovaný Photoshop a má čas zhmotňovať niečie predstavy.



Rok nič nedeje, ale zrazu, keď sa začne, musí to byť hneď. Vysvitne, že responsive design nepôjde, kým sa manuálne neprepíše obsah asi 400 článkov, tak sa to teda spustí bez neho a potom má portál hlavnú stránku, ktorá je nová a aj pre mobily, sekciu s článkami, ktorá je nová, ale pre mobily nie je a celý zvyšok, ktorý nie je ani jedno z toho.

Nezabúdajme, že na serveri, kde vyvíjame, nie je dosť obsahu na účinné testovanie, ani sa tam z nejakého dôvodu vraj nedá preniesť. Predpoveď počasia hlási nepríjemné prekvapenia, keď to bude live.



Keďže som zapísala dve a pol strany, asi by som mala skončiť. Možno si ešte na niečo pospomínam a napíšem vám ďalší blog o niečom, o čom nemám ani páru.


P.S.: Ale fakt, nemuseli by ste mať v portfóliu appku, ktorá ešte neexistuje.

 Blog
Komentuj
 fotka
anzu  28. 4. 2014 19:47
Inak, som sprostá, alebo sa najnovšie nedajú editovať blogy?
 fotka
overexcitedgirl  28. 4. 2014 22:19
Ak za najnovšie rátaš už pár mesiacov, tak hej, najnovšie sa nedajú editovať
 fotka
lubobs  28. 4. 2014 23:03
@1 a nedá sa tu toho trochu viac, len mne chýba predošlý "evolučný" stupeň birdzu?
 fotka
matwejo  29. 4. 2014 04:57
@lubobs niesi sam ...

birdz je special, jeho vyvoj nejde dopredu ako u beznych webov, ale dozadu ...
tento portal je hipstersky vo svojej fundamentalnej podstate,
 fotka
teaner  29. 4. 2014 12:52
 fotka
bluepanter  29. 4. 2014 22:36
začnem takou odveci poznámkou k tomu testerovi s language buttonom - mne sa to nezdá ako odveci nahlásená chyba, niektorí používatelia očakávajú, že ti to zmení jazyk a hodí ťa to na homepage, hoci vhodnejšie je zmeniť jazyka a ostať na rovnakej stránke (ale u neho vyhrala sila zvyku).

keď máte stand-upy, tak robíte agile? podľa mňa to máš lepšie ako vodopádový model, teda ak robíte skutočný agile, nie len naoko

ale najviac ma zarazilo, že nemáte žiadne špecifikácie. akože dafuq? možno pri nejakej simple stránke to nie je potrebné, ale pri takomto projekte je to dosť zlé, nezávidím ti...
čo sa týka grafických návrhov, tak musíš uznať, že sú to len návrhy, ktoré sú často na míle vzdialené od reality však sama vieš, že nie všetko grafikom navrhnuté sa dá realizovať, resp. to v reáli nie je podľa predstáv, tak sa to radšej zmení.

a inak ťa práca baví?
 fotka
hajzelodkosti  29. 4. 2014 22:43
aj vy sa hrate na SCRUM? btw. zadaj to do JIRA
 fotka
hajzelodkosti  29. 4. 2014 22:48
@bluepanter janci s tym buttonom mas pravdu.

ty sa cudujes tym user story? Ja nie. Bezna vec, hlavne, ked su v projekte ludia co si myslia, ze to je len tak, povies, spravi sa a je to. A s graf. dizajnom suhlasim, ale vies, ide o to, ze je rozdiel, ze sa niektore veci nedaju realizovat a druha vec, ze sa to sto krat zmeni. A preto by mal dizajner komunikovat s vyvojarmi a produktovym vlastnikom aby vedeli ci to realne bude fungovat. Preto existuje system, ktorym sa snazia pracovat

A povedzme si pravdu. Agile prisiel, vsetci sa z toho posrali a idu to robit, pritom sami porusuju jeho principy a nedodrzuju ho. Proste zas sa hrame na ameriku. Verim, ze to moze fungovat a verim, ze to je prinos, ale vsak vieme...
 fotka
bluepanter  29. 4. 2014 23:01
@hajzelodkosti čudujem sa tým user story, lebo to mi príde ako dôležitá vec - proste stretnime sa so zadávateľom (či už interným alebo externým) a si spíšme, čo chceme a ako to chceme, netechnicky, ľudskou rečou. Je jasné, že sa to trochu pozmení, ale na to sú tam tie iterácie a uzavreté cykly. teda v ideálnom svete...

myšlienka agile metód je super, len ľudia to s prepáčením kurvia, keď nedodržiavajú už ani tie nosné princípy, na ktorých to stojí veď vieme "uzavreté cykly"
10 
 fotka
hajzelodkosti  29. 4. 2014 23:05
@bluepanter samozrejme, ze to je dolezite, ak nie najdolezitejsia cast! Ja na nich vzdy trvam a hlavne sa snazim aby boli co naj. Nie vzdy sa to da samozrejme. Imho, vies ta US je bus zadanie a ani sa nepytaj koho som mal na mysli to je ina story

my vrav, stale vravim, ze nechapem naco sa tu hrame. Bud sa nato vyserme alebo to robme ako sa ma, ale vies ako to chodi zajtra objednam veeelku nastenku
11 
 fotka
bluepanter  29. 4. 2014 23:08
12 
 fotka
hajzelodkosti  29. 4. 2014 23:09
@bluepanter kurnik, ze my mi!!!!
13 
 fotka
mix  30. 4. 2014 02:25
Zaujímavý článok, ak máš viac tak píš ďalšie.
14 
 fotka
anzu  11. 5. 2014 16:35
@bluepanter

na niektorých projektoch sa by sa u nás mal robiť agile, ale na tomto by som povedala, že vôbec.

re špecifikácie, akurát minulý týždeň bola zase taká úloha, že urobiť novú teampage s boxom pre každého člena teamu, to sa počas vývoja zas ešte dvakrát upresnilo, že čo tam vlastne má byť

ale inak ma to stále asi viac baví, ako nebaví

@hajzelodkosti to je vcelku trefné vyjadrenie s hraním sa, ja mám niekedy pocit, že raz hodnotíme v story pointoch a raz v person days

@mix ďakujem, v podstate som si ale len trochu potrebovala uľaviť z frustrácie
Napíš svoj komentár