Všeobecné obchodné podmienky (skr. VOP) je súhrn dojednaní, na ktoré odkazuje text nejakej zmluvy, a ktoré ich navrhovateľ používa pre väčší počet uzatváraných zmlúv určitého druhu. Ide teda o "technický" doplnok k zmluve.
Výraz "všeobecné obchodné podmienky" vznikol ako kalk nemeckého "Allgemeine Geschäftsbedingungen". Prívlastok "obchodný" tu neznamená len "týkajúci sa obchodnoprávnych vzťahov", ale znamená všeobecne "platný pri prevádzkovaní obchodu", čiže "biznisový". Najčastejšie je však aspoň jedna strana VOP podnikateľom.
Všeobecné obchodné podmienky nemusia mať písomnú podobu, ale najčastejšie sa stretávame práve s písomnou formou.
VOP musia byť (podľa slovenského práva) prijaté obidvoma stranami. To znamená, že VOP musia byť pri prijatí návrhu zmluvy:
- priamo súčasťou zmluvy (často ako časť písaná drobným písmom, či už v hlavnom texte alebo na rube papiera) alebo
- k nej priložené alebo
- (podľa Obchodného zákonníka) v obchodnoprávnych vzťahoch nemusia byť ani priložené, ak ide o VOP vypracované odbornými alebo záujmovými organizáciami (lebo sa v takom prípade predpokladá, že je ich text všeobecne známy)
Obsah zmluvy možno určiť aj odkazom na všeobecné podmienky zmluvy, ktoré sú stranám uzatvárajúcim zmluvy známe alebo k návrhu na uzatvorenie zmluvy priložené. Poznáme dve situácie:
1. Hlavná zmluva je uzatvorená ako samostatný dokument bez odkazu na akékoľvek podmienky. Aby sa všeobecné obchodné podmienky stali súčasťou zmluvného vzťahu, musia byť obchodným partnerom odsúhlasené zvlášť. Súhlas možno nahradiť taktiež výmenou emailov.
2. Hlavná zmluva obsahuje odkaz typu: "Súčasťou tejto zmluvy sú tiež obchodné podmienky podnikateľa XY, dostupné na internetových stránkach ... " Podpisom zmluvy jej strany akceptujú tiež odkaz na obchodné podmienky a prejavujú tak svoju vôľu, aby sa tieto podmienky stali súčasťou zmluvy bez potreby ich samostatného uzatvárania.
Zmluva a všeobecné obchodné podmienky
Niekedy sa stáva, že si zmluva a VOP navzájom odporujú. Ak ide o situáciu, kedy zmluva aj VOP upravujú tú istú situáciu odlišne, platí pravidlo, že hlavná zmluva má prednosť pred všeobecnými obchodnými podmienkami.
Obsah všeobecných obchodných podmienok
Ich obsah závisí od typu obchodných vzťahov. Odlišné budú VOP internetového portálu alebo stavebnej spoločnosti. Tiež záleží od typu zmluvného partnera. Preto by si mal obsah obchodných podmienok určovať sám podnikateľ.
Čo by nemalo chýbať v obchodných podmienkach?
- Platobné a dodacie podmienky
- Zaisťovacie prostriedky
- Reklamačné a záručné podmienky
- Odstúpenie od zmluvy
- Výhrada vlastníckeho práva
- Ochrana osobných údajov
Obchodné podmienky bánk
Hovoríme o dokumente, ktorý upravuje všetky vzťahy medzi klientom a bankou a musí byť súčasťou každej bankovej zmluvy. Obchodné podmienky zahŕňajú napríklad definície pojmov, spôsob zriadenia vedenia, zrušenia bežného účtu, spôsob vedenia platobného styku, spôsob spoplatňovania bankových služieb, spôsob informovania klienta o zmenách a podobne. Banka je povinná zverejniť aktuálne obchodné podmienky nielen na internete, ale aj na svojich pobočkách a obchodných miestach. O každej zmene obchodných podmienok je banka povinná informovať klientov.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.