Ako dobre bolo za socializmu - Bratislavské Automobilové Závody

Včera som pozeral video z roku 1990 pár mesiacov po skončení socializmu. Keď už sa mohlo slobodne hovoriť aj o problémoch, ktoré komunisti úspešne zametali pod koberec.

https://www.youtube.com/watch?v=8L9HAvrn0cE

A teda je to otras V BA Devínskej vznikol závod Bratislavské Automobilové Závody (BAZ), ktorý mal vyrábať Slovenské autá no zároveň češi z Mladej Bloeslavi nechceli aby im Slováci konkurovali (češi vždy Slovákov len podceňovali). Pôvodne mala BAZ spolupracovať s Talianskou automobilkou Alfa Romeo a vyrábať autá aké v tej dobe vo východnom bloku vobec nemali obdobu. Ale komunisti to samozrejme zatrhli. Štát do závodu nalial miliardy a keď už sa Slovákom podarilo úspešne navrhnúť prototypy (ktoré vyzerali na tú dobu veľmi zaújimavo) tak sa nezačalo sériovo vyrábať ani jedno auto. Všetky haly bežali len aby mali ľudia kde praxcovať, ale nevyrábali nič len obrovskú stratu. Proste centrálne plánovanie v praxi. A samozrejme štátny dlh rástol.

Jediné štastie bolo že ich v roku 1991 kúpil Volkswagen... Nemci z toho urobili prosperujúci podnik. Keď už tu mala zázemie jedna automobilka, tak bolo lahké aby Dzurinda s Miklošom pritiahli na Slovensko aj ďalšie a stali sme sa vďaka tomu automobilovou veľmocou, ktorá predbehla aj Česko.

Takže fakt že sa zo Slovenska stala automobilová veľmoc má korene v tej neštastnej BAZke. A takto to bolo za socializmu so všetkým. Čo si súdruh zmyslel to sa rozbehlo bezohľadu na to či to bolo rentabilné alebo nie. Keď súdruh vstal ľavou nohou z postele tak všetko zrušil. A preto sme boli po páde socializmu veľmi pozadu za našimi západnými susedmi (nemyslím teraz čechov ale Rakúšanov) a preto u nás bol len bordel a špina (pamatám si to ešte z detstva) zastaralé stroje a neboli sme konkurencieschopní, zatiaľ čo západná európa bola 30 rokov pred nami. 



















Zdieľaj článok na facebooku
10 odoberateľov

Komenty k článku

  1. 1
    Hetfield

    34 ročný ujo
    Studna

    to že sme svoju ekonomiku postavili na automobilkách je dost rizikové,ked príde kríza tak najviac si to odsere práve výroba áut a tým pádom aj celá krajina
  2. 2
    Xxar3s

    36 ročný ujo
    Bratislava

    @hetfield tak s tým sa dá súhlasiť. Ale pre tých čo majú nízku kvalifikáciu a vedia sa živiť len manuálnou prácu je tu aspoň aká taká príležitosť. Určite lepšie ako nič.

    Ale inak nemyslím si že to ako bývalé vlády pritiahli tie automobilky (napríklad daňové prázdniny) je správny spôsob. Všetci platíme dane a toto je vlastne zvýhodňovanie pár subjektov, na úkor ostatných