Pred pár dňami som šiel z porady z práce domov. Bol obed a tak som si povedal, že cestou sa niečo najem, mal som chuť ísť do takého mexického fast foodu, čo mám pri dome, a vedľa bolo kníhkupectvo - výpredaj kníh - likvidácia zásob.

Povedal som si, asi rušia kníhkupectvo, asi rušia predajňu. Je hospodárska kríza, ľudia míňajú menej, a prednostne najviac šetria na menej potrebných veciach - napríklad na knihách. Nie že by knihy boli zbytočnosť, ale predsalen pre väčšinu z nás je dôležitejšie zaplatiť nájomné, kúpiť si jedlo, a knihy, kultúra, zábava sú menej podstatné...

Vošiel som do kníhkupectva, pamätal som si ho ako moje najobľúbenejšie, nemal som rád tie všeliaké Pánty, či ako to sa volajú kníhkupectvá v Auparku či Poluse, tie boli také komerčné, vyzerali krásne ako v americkom filme, ale nemali atmosféru, toto moje malo atmosféru a páčilo sa mi, že tam mali veľa alternatívnych kníh - umeleckých, dizajnérskych a podobne.

Nečítam veľa kníh, ale strašne rád si listujem v dizajnérskych knihách a občas si nejakú kúpim...

Vošiel som do kníhkupectva, ktoré som mal tak rád, a bol som obarený. V strede bola malá cestička z dvoch regálov, v každom bolo pár kníh - možno tak 10-15, regále po bokoch boli prázdne, a zapratané iným regálom, aby sa tam nedalo prejsť, veď načo, boli tam prázdne regále. Šípka bola ešte dole - do ďalšej miestnosti - tej kde boli tie umeleckejšie knihy, kam som tak rád chodil, bola podobne prázdna, bolo tam pár radov regálov, kde boli nejaké knižky, a ostatné boli zapratané inými regálmi, aby sa k prázdnym skrinkám nedalo prejsť. Na každej knihe bola nálepka kde bolo napísané 1 Euro, 2 Eurá alebo 3 Eurá. Na všetkých. Na tenších knihách bolo dokonca že 20 centov. Žiadnu z tých kníh by som si nikdy nekúpil, lebo ma žiadna nezaujala, bolo ich celkom vela, málo druhov, ale z každého veľa kusov... Bolo mi smutno...

Čo bude s tými knihami... Pochybujem, že sa predajú tie knihy, vpredu mali tie lepšie z menšou zlavou, tu vzadu boli kvantá kníh, možno 100-kusov z každej (nie veľa druhov) za zlomok pôvodnej ceny... O tri týždne to zavrú. A to je vonku na oknách napísané, že likvidácia predajne je predĺžená až do konca júla...

Bolo mi smutno.

Kríza nie je to, čo ľudia hovoria, že ľudia prichádzajú o zamestnanie.

Kríza je začarovaný kruh, niektorí ľudia prídu o zamestnanie, ďalší zarobia menej, a viac šetria, alebo sa boja o prácu, preto menej kupujú, v obchodoch sa menej predáva a niektoré obchody krachujú a prepúšťajú ďalších ľudí (a spôsobujú, že ďalší ľudia prestávajú pracovať a nakupovať a ďalšie obchody ešte menej predávajú), firmy-výrobcovia menej vyrábajú a niektoré firmy krachujú (a spôsobujú, že ďalší ľudia prestávajú pracovať a nakupovať a ďalšie firmy-výrobcovia ešte menej vyrábajú).

Taký začarovaný kruh

 Úvaha
Komentuj
 fotka
murcatko  10. 7. 2009 22:17
dočkal som sa

no máš pravdu, je to smutné
 fotka
shelia  10. 7. 2009 22:18
@tomas tak tomu nezabranis...mohol si ich podporit tak, zeby si vsetko vykupil sam



a inak tesi ma, ze si napisal novy blog, takmer po roku
 fotka
tomas  10. 7. 2009 22:20
@shelia kupil som si dve knihy z tych co boli vpredu (z tych drahsich - akoze noviniek alebo co to bolo)... ale aj tak som odchadzal smutny... Ako som videl dve predavacky, uvazoval som, co s nimi bude... Maju uz novu pracu? Budu na podpore a pojdu na urad prace? Alebo nebodaj su to ani neni zamestnanci, su to majitelia obchodu, ktori rozpredavaju zvysky svojho majetku?
 fotka
xhtml  10. 7. 2009 22:23
pekna, ale zaroven smutna uvaha
 fotka
waiqiki  10. 7. 2009 22:27
no presne ale kebyze sa uvedomia vsetci ludia na sveete a boli by ako zhypnotizovany myslienkov ze penazi nie je menej..vzy ich je rovnako, a nakupovali by strasne vela tak by smesa myslim z toho skor dostali neviem to je moj naor...
 fotka
tomas  10. 7. 2009 22:32
@waiqiki - hm zaujímavá myšlienka, ale nemusí to byť pravda, peniaze sú v obehu ale nemusí ich byť rovnako, centrálne banky púšťajú a sťahujú peniaze z obehu pri rôznych príležitostiach, čiže teoreticky peňazí môže byť menej.

a po ďalšie, peniaze sa môžu kumulovať na jednom mieste, napríklad v Číne, v Číne sa zväčšuje kapitál a hromadí sa, tým pádom inde mizne...
 fotka
waiqiki  10. 7. 2009 22:36
@tomas aha tak nad tymto som nerozmyslala...krute ale pravda
 fotka
bluepanter  10. 7. 2009 22:40
@waiqiki je dosť možné, že kríza je spôsobená aj nedostatkom peňazí v obehu, ak centrálna banka vzala z obehu doláče, tak banky nemali z čoho požičiavať, lebo aj klienti nevracali prachy a tak banky krachli a kríza je na svete...ale to sú všetko len dohady

a @tomas má pravdu, že kapitál sa u niektorých hromadí
 fotka
tomas  10. 7. 2009 22:42
@bluepanter podľa mňa hlavný dôvod bol život na úver... Možno je to na druhý článok do blogu Žeby som sa rozšupol?
10 
 fotka
xrumka  10. 7. 2009 22:48
no smutne, a kde je to knihkupectvo? skocim si tam pokukat.
11 
 fotka
tomas  10. 7. 2009 22:56
@xrumka (a ostatní ktorých to zaujíma, že kde je to kníhkupectvo)



- v Redute (budova Reduty, na Hviezdoslavovom námestí v starom meste Bratislavy)



ale pozor, budete mať depku
12 
 fotka
xrumka  10. 7. 2009 23:51
na namesti Eugena Suchona
13 
 fotka
michelangelo89  11. 7. 2009 00:32
Ja si planujem vytlacit nejake E-books a ani si neuvedomujem ze niekde na regaly lezia knihy, ktore si nikto nekupi No co uz financie su premna dolezitejsie, knihu som nekupoval ani nepamatam
14 
 fotka
kosmiklove  11. 7. 2009 02:31
@michelangelo89 moj clovek
15 
 fotka
catmartina  11. 7. 2009 10:49
hmm, pri čítaní blogu prišlo aj mne toho kníhkupectva ľúto..ale aj bez krízy to tak chodí a nezvaľovala by som to všetko na ňu..konkurencia je veľká a ľudia radšej zájdu do jedného shopingu kde majú všetko na jednom mieste ako by mali hľadať po meste napr. kníhkupectvo..
16 
 fotka
hajzelodkosti  11. 7. 2009 11:21
ja som ziadnu krizu nepocitil zatial...setrim si, ale rozhadzujem tak isto ako predtym
17 
 fotka
d170  11. 7. 2009 18:46
Máš pravdu, je to začarovaný kruh z ktorého nikto nevie najisť cesty späť. Nikto nevie, čo bude, ľudia sa boja, preto šetria, nekupujú tak ako predtým, potom aj obchody majú menšie tržby a prepúšťajú a likvidujú sa, dalši ľudia ostanú nezamestnaní, podniky nemajú pre koho vyrábať a tak je to dookola.Ja si myslím, že by trochu pomohlo, keby ľudia čo ešte neprišli o zamestnanie a majú tolko peňazí ako predtým míňali tak ako pred krízou, ale chápem že majú strach, aj ja sa snažím šetriť.
18 
 fotka
mernose  11. 7. 2009 20:32
máš pravdu, odnesú si to práve tie malé útulné obchodíky, v ktorých má človek príjemný pocit...



a to je veľká škoda...
19 
 fotka
dreamagall  13. 7. 2009 22:32
Hned som vedela ze ide o redutu, ja som tam bola uz pred mesiacom či kedy, kúpila som 10 kníh, mozno sa tam este prídem pozrieť.
20 
 fotka
xrumka  18. 7. 2009 09:55
uz tam nic nemaju, skoda ze som to tam nesla omrknut skor. a ked som chodila okolo tak mi to ani neprislo ze fnuk likvidiju to, ale ked som bola vnutri tak hej
21 
 fotka
matias  19. 7. 2009 21:57
raz som kukal v poluse ze knihy od cca 0.33euro bola tam pohodena aj ginesova kniha rekordov mala vrch obaleni lebo bola trochu osuchansa tak ze super starsia z roku 2006 a kuknem na citacke cenu ze 19.91euro a 29.87 stoji nova tak som si vravel fajn.....a nic ztoho nebolo

a mozno niake filmy tam maju lacne este....

to bolo v carefure...
22 
 fotka
klidopido  12. 12. 2009 21:30
Veď práve, niekto dakde hore nepotreboval isto zamestnancov prepustil ich X a tak to dáko to začínalo... ale je to horšie stále... to je smutné, že tie najzaujímavejšie obchodíky s atmosférou miznú... u nás v Tulipe (niečo ako Polus, len menšie) je asi štvrtina obchodov prázdnych a zatvorených.
23 
 fotka
jaro1991  13. 12. 2009 00:26
@waiqiki ide o to, ze nie vzdy ide o "peniaze"... ked napriklad firma microsoft strati 40 percent na akciach, tak ma hodnotu uz len povecme 60 mrd. dolarov... a teraz je otazka ze kde je tych 40 mrd... a odpoved na to je taka... ze to uz su v podstate "fiktivne" peniaze...
24 
 fotka
jasperka  16. 12. 2009 19:37
práve dnes som bola v kníhkupectve, ktoré našťastie kríza nepostretla...ani by som mu to nikdy nepriala, ale niektoré ceny by mohli ísť nižšie...článok je skvelý...ďakujem za príjemný zážitok
25 
 fotka
hluzar  2. 1. 2010 00:16
Smutne.... tych pravych fajnych knihkupectiev so sirokym vyberom aj starsich titulov a ochotnou starou pani ktora vzdy ochotne poradi uz nie je vela



I tak si ale myslim ze kriza je predovsetkym o beznych ludoch.

Kto ide podnikat musi vediet ze bud mu to vide alebo nie.... ti uspesni mozu ziskat majetok v atronomickych cislach ale vela ich aj padne a zadlzi sa.... a to aj ked tu kriza nebola.



Trebars to tam znova za rok dva otvoria
26 
 fotka
kepro  3. 1. 2010 23:16
Je to smutne ale pravda
27 
 fotka
chocolate1  7. 8. 2010 11:00
smutné veľmi no nám v pp zatiaľ nekrachuje žiadna knižnica a to som rada... tomáš, určite tam potom budú činaky a také...
28 
 fotka
wessna  30. 9. 2010 12:54
je to naozaj smutné, aj mne sa niekedy stáva, že idem do obchodu a zistím, že on už tam nie je, je presťahovaný alebo zlikvidovaný...rýchlo ho nahradia iné obchody, tie zas nahradia ďalšie a takto to ide...Ľudia skúšajú uživiť sa rôznymi spôsobmi, ale nie vždy sa ich nápady ujmu..Napr. minule som takmer vošla do obchodíku so spodnou bielizňou, keď som tam zbadala predavača-muža zarazila som sa, a nakoniec tam nešla...bolo by mi to jednoducho trápne- predavač vyzeral smutne - nečudo, keď sa takto možno zarazí mnoho ďalších žien..a stačilo by nasadiť tam nejakú zhovorčivú ženskú a hneď by mu to šlo lepšie...alebo? A čo sa týka toho tvojho kníhkupectva. Je takisto kopec internetových kníhkupectiev, ktoré ponúkajú knihy so zľavami a darčekmi a neviem čím ešte..jednoducho trh sa rozdeľuje na trh virtuálny a trh kamenných obchodov..
29 
 fotka
antifunebracka  15. 6. 2012 18:10
mojenooo, nesmuuut uz je lepsie?
Napíš svoj komentár