(trošku dlhé, ale hádam sa niekto nájde, kto to videl

Uprostred ničoty (Middle of nowhere) je nezávislý americký film režiséra Johna Stockwela, ktorý natočil v roku 2008.

Film rozpráva príbeh troch mladých ľudí - dvoch sestier (staršej Grace a mladšej Taylor - Willa Holland), ktoré žijú len s mamou Rhondou (Susan Sarandon) - s pocitom, že ich otec sa zabil kvôli jej nevere a Doriana (Anton Yelchin), ktorý svojich rodičov ani nepozná a snaží sa osamostatniť od adoptívneho otca.

Osamostatniť sa snaží aj Grace (Eva Amurri) a obaja sa nachádzajú na životnej križovatke. Spoločne prežijú zvláštne prelomové leto, po ktorom všetko vyústi do rozuzlenia. Nič však nie je konečné. Postavy sú len na začiatku dospelosti, avšak uprostred ničoty, v ktorej sa snažia nájsť svoje vlastné šťastie.

„V živote nedostaneme to, čo si zaslúžime. Dostaneme to, čo očakávame. Takže zvýšme svoje očakávania.“

Dej filmu je vcelku jednoduchý. Mladá, takmer osemnásťročná Grace, práve zmaturovala a chcela by ďalej pokračovať na lekárskej fakulte. Jej mama sa však topí v dlhoch, otec spáchal samovraždu už pred šiestimi rokmi a pôžičky od školy sa aj napriek dobrému prospechu, nedočkala. Cez nejakého známeho jej mama dohodí prácu inštruktorky na kúpalisku, kde sa k nej jedného dňa priateľsky pridruží Dorian. Grace-in sen o vysokej škole sa však čoraz viac vzďaluje, keď zistí, že jej mama nezdieľa rovnaký názor o potrebe vzdelania:

Všichni nemusí na vysokou. Já tam nechodila, ani otec. Abraham Lincoln nechodil... nemusíš na vysokou, abys měla vzdělání.

Ako vidno aj v predchádzajúcich citátoch, dramaticko-tragickú líniu filmu doprevádza aj línia komediálna. Hlavným zdrojom komediálnosti v tomto filme sú dialógy: -Máš auto? -Ne, mám šoféra. -Koho, tvojí mámu? -Ne, tvoji.

Žánrovo sa teda (ako väčšina filmov), nedá presne zaradiť. Sympatické bolo, že postavy dokázali aj vážnu situáciu odľahčiť humorom. Film sa zameral hlavne na medziľudské vzťahy – rodinné, priateľské aj partnerské, čo ho posunulo do ďalšej línie – romantickej. Grace sa zamiluje do dobrodruha Bena (Justin Chatwin) „s výzorom Ježiša“ (ako ho pomenoval Dorian), Dorian sa zamiluje do Grace a Taylor do Doriana. Vzniká tu ľúbostný trojuholník, ktorý však nemá nejaké fatálne dôsledky, pretože ich zamilovanosť je tu prezentovaná len ako „letná láska.“

Grace spočiatku nemá záujem o spoluprácu s Dorianom (ona má auto, ktoré potrebuje na rozvážanie marihuany a on má marihuanu, na ktorej môžu zarobiť).

-Můžeme vydělat opravdový prachy .Myslím jako nový místo,novej život, nová kára, nový šaty, novej navoněnej balík peněz. A poskytneme neocenitelnou službu tomuhle městu. Víš, že tohle auto by mohlo jet na konopný olej?

Keď sa však Grace poháda s mamou a zistí, že nemá inú možnosť, ako získať peniaze na štúdium, zmení názor. Po jej rozhodnutí sa film mení na roadmovie, v ktorom sú zábery na ich jazdu po okolí a rozvážanie pohárov s kávou, v ktorých však nie je káva.

Vo filme sa v prehovore Doriana objaví aj odkaz na hudobnú hviezdu, ktorý pôsobí humorne a tematicky: „Trochu Boba Marleyho na prázdno v duši.“

Film je zasadený do prostredia malomesta, v ktorom sa akoby nič nedialo, čo umocňuje pocit „ničoty“ a stereotypu, ktorý sa film snaží zobraziť. V tomto prostredí postavy nemajú veľa možností na nejaký „rozlet,“ preto sa utiekajú k drogám (avšak len v rovine zháňania peňazí na vysnený život).

Postava Grace je zaujímavá z toho hľadiska, že vlastne ide o teenegerku, ktorá presne vie, čo chce a na akú školu chce ísť. Dorian je sedemnásťročný díler marihuany a napriek tomu, že sú obaja z úplne iného cesta, nadviažu spolu zvláštny priateľský vzťah: Vidím v tvých očích, že potřebuješ utéct ze svýho světa stejně jako já. G:Ale ty se snažíš utíct dolů, a já nahoru. Není žádný nahoře a dole, je jen svoboda a past. Grace musí ísť proti svojmu presvedčeniu, aby získala, čo chce.

Postava matky Rhondy je tu stavaná spočiatku do zlého svetla (zatiaľ, čo jej dcéra poctivo pracuje za málo peňazí, ona nespláca dlhy a zdá sa, že ju viac zaujíma, či si jej mladšia sestra dala na vlasy kondicionér). Taylor sa taktiež „hľadá,“ a hoci to spočiatku vyzerá, že sa podvoľuje vôli matky a chce byť modelkou, v závere filmu to vyústi do rebelstva a nechá si ostrihať vlasy. Je to významný medzník v jej živote.

V druhej polovici filmu si postavy všetko vysvetlia, matka sa už nezdá byť natoľko nesympatická a na rebelstvá svojich dcér, ktoré tiež nie sú neviniatka (Taylor sa zapletie so starším mužom a Grace predáva marihuanu), reaguje bezmocne. Divák s ňou začína súcitiť, rovnako tak aj s Dorianom, ktorý nájde svoju matku, no ona oňho neprejaví záujem. Funkčne sú tu teda využité aj melodramatické prvky.

Uprostred ničoty je film o rodine, jednom lete, priateľstve, láske, drogách, osamelosti a hľadaní sa. Všetky prvky, ktoré vo filme sú, majú evokovať ničotu (prostredie malomesta, leto, kedy väčšina mladých ľudí „nemá čo robiť.“). S filmom sa dá, vďaka jeho reálnemu pôsobeniu, ľahko stotožniť. Zároveň film tak trochu pôsobí ako kritika byrokracie (scéna v škole) a toho, že v dnešnom svete vládnu peniaze, bez ktorých by sloboda akoby nebola možná. Mladí ľudia zisťujú, že na to, aby sa niekam dostali, potrebujú peniaze. Hľadajú vlastné šťastie - nachádzajú ho však nie v hmotnom vlastníctve, ale v harmonických medziľudských vzťahoch.

V závere sa zdanlivo všetko mení (Dorian kúpi od Grace jej staré auto za oveľa vyššiu cenu, za čo ona môže ísť na školu). V skutočnosti divák videl len začiatok „ozajstného“ žitia troch mladých ľudí.

lyterka  26. 6. 2015 12:12
nevolá sa to náhodou tiež *Zapadákov,