Komunikáciu najčastejšie používame na naplnenie svojich vlastných cieľov a možno s ňou dosiahnuť výsledky oveľa rýchlejšie, efektívnejšie a lacnejšie, ako bez nej. Platí, že čím lepšie viete komunikovať, tým je pre vás cesta k úspechu ľahšia.

Na úvod je potrebné poznamenať, že existujú tri základné pravidlá, ktoré sú vzájomne previazané a značnou mierou ovplyvňujú výsledok akejkoľvek komunikácie. Niekedy dokonca priamo rozhodujú o úspechu a neúspechu vášho snaženia.

Slušnosť - Hovorí sa, že slušnosť otvorí viac dverí, než akýkoľvek kľúč. Slušnosť je navyše veľmi manipulatívna. Ak sa k ľuďom budete správať slušne, budú mať spravidla pocit, že vám to musí oplatiť. Väčšinou stačí už len pridať úsmev a navodíte skvelú atmosféru, ktorá bude vždy hrať vo váš prospech.
Ak niečo chceš, musíš na oplátku niečo ponúknuť - To čo ponúkate, však nie sú peniaze ani nič podobné. Veľakrát stačí vľúdne slovo, pomoc, úcta, pochvala, poďakovanie. Cudzí človek by mal vždy niečo dostať na oplátku, že vám pomôže, poradí či vyhovie. Keď bude mať motiváciu, pôjde všetko oveľa lepšie.
Bez negatívnych emócií - Predsudky a negatívne emócie vám zväzujú nohy, ruky a hlavne možnosti na dosiahnutie úspechu. Ako náhle budete niekoho nenávidieť, veľmi rýchlo to daný vycíti a uzavrie vám veľa ciest, ktoré vedú k cieľu (možno aj všetky). Každá takáto maličkosť vám rapídne znižuje možnosť dosiahnutia pozitívneho výsledku.

jednoduchý príklad:
Predstavte si, že ste v obchode a chcete si kúpiť len žuvačky a veľmi sa ponáhľate. Pred vami v rade pri pokladni stojí pani a má v ruke dva plné košíky najrôznejších vecí a vám je jasné, že si pekne počkáte, kým prídete na rad. Skúste sa teraz zamyslieť, čo by ste jej povedali, alebo čo by ste urobili, aby ste sa dostali pred ňu.
...
Spôsobov, ako dosiahnuť svojho cieľa je naozaj veľa.

Riešenie sa ponúka skoro samo - požiadate ju:

Najskôr teda upútate pozornosť: "Dobrý deň, mohol by som vás o niečo požiadať?"
A potom prednesie žiadosť: "Mohla by ste ma, prosím, pustiť pred seba? Viete, ja si kupujem len žuvačky a veľmi ponáhľam. Bol by som vám vďačný ... "

Boli ste slušní, ponúkli ste na oplátku vďačnosť, pani ste nedávali najavo, že vás štve a zdržiava, rešpektovali ste ju. Nie je dôvod, prečo by vám nemohla vyhovieť.


Pomocou komunikácie taktiež môžeme človeka zmanipulovať. Existuje veľa spôsobov a možností ako to dosiahnuť. Napríklad taká citová manipulácia ktorá „útočí“ na city človeka, a „manipulátor“ využíva citovú viazanosť človeka k istým veciam.
Takým úplným základom komunikačnej manipulácie s človekom sa využíva najmä fakt, že každý človek ma o sebe pozitívne zmýšľanie. Najčastejšie sa však považujeme za slušného a inteligentného človeka, ktorému možno dôverovať.

Nezáleží ani tak na tom, či sme takí naozaj, ale ide nám hlavne o to, aby si to o nás mysleli ostatný a pôsobili tak navonok. Týmto svojim ideálom následne prispôsobujeme svoje konanie. Ak nás niekto v tomto duchu pochváli, budeme radosťou skákať až ku stropu. Keď niekto tieto naše hodnoty napadne, začneme za ne bojovať. Ako náhle však dôjde k spochybneniu v pozitívnom zmysle, budeme mať tendenciu ukázať, že nás druhý človek zle odhadol a svoje správanie v tomto smere upravíme. Rovnako tak pri nakreslení pomyselného kruhu s názvom niektorej našej hodnoty, budeme mať snahu sa do toho kruhu postaviť, aby bolo jasné, kam patríme. Ak už v kruhu stojíme, je veľmi ťažké z neho vystúpiť, pretože by sme museli zradiť sami seba a svoje presvedčenie. Takéto správanie pochopiteľne otvára priestor na manipuláciu.

V praxi sa na dosiahnutie potrebného výsledku najčastejšie používa spochybnenie alebo vymedzenie troch základných hodnotových okruhov (slušnosť, inteligencia, dôvera). Ako to funguje?

SLUŠNOSŤ

"Z Vášho doterajšieho správania som mal pocit, že ste veľmi slušný človek, a preto ma teraz prekvapuje Vaša reakcia na ..."

Vďaka tejto vete druhý človek musí prehodnotiť svoje správanie a zaradiť spiatočku. Niekedy sa aj za svoje konanie dokonca ospravedlní. Je to tým, že ak by pokračoval iným spôsobom, musel by ísť priamo proti tomu, že je "veľmi slušný človek" a to naozaj urobia len úplnej výnimky. Keď je človek naozaj solídny (alebo sa za neho považuje), slušnosť pre neho znamená veľa.

INTELIGENCIA

"Niečo také by snáď žiadny inteligentný človek nikdy neurobil."

Vymedzenie v tejto vete hovorí jasne: "Ak ste inteligentný, mal by si danú situáciu odsúdiť." No skúste sa proti tejto vete postaviť bez toho aby ste popreli, že patríte k inteligentným ľuďom. Inteligencia sa totiž často používa ako kruh, do ktorého sa ostatní snažia podvedome automaticky napasovať, aby nestáli mimo (a neboli za hlupáka).

DÔVERA

„Poznám vás síce len chvíľu, ale už od začiatku sa mi javí ako človek, ktorému môžem dôverovať. "

Dôverou vytvárate zároveň aj bližší a osobnejší vzťah, pretože práve osobné vzťahy sú na dôvere založené. Opäť sa aj tu často definuje kruhové vymedzenie, aby sa stanovila hranica a aby druhý človek mal zhoršené podmienky z kruhu uniknúť.


Komunikácia je veľmi dôležitá a človek ju využíva denne, a to nie len s ľuďmi ktorých pozná ale aj s cudzími. Či už je to predavačka v obchode, pracovník v banke alebo šofér taxíka. A preto je dôležité zachovávať aspoň základné pravidla slušného správania nie len vtedy ak nechceme čakať v dlhom rade pri pokladni supermarketu ale aj vtedy ak nás o niečo požiadajú iný.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
niektoré myšlienky a poučky sú čerpané z internetu

 Blog
Komentuj
Napíš svoj komentár