Večerný triler preruší reklama. Preto väčšinou chytíme ovládač a prepneme na iný kanál. Určite nás ale neprekvapí, že reklama už beží aj tam, a ak ešte nie, nezvratne sa k tomu blíži. Nuž, neviem či viete, (isto ano) ale je to tak schválne vymyslené.

Reklamy sú otravné, niekedy nudné, mrhajú naším drahocenným časom, avšak tie prepracovanejšie nás môžu manipulovať a ovplyvňovať naše myslenie aktuálne, a dokonca aj podvedome, aktuálne nevnímané. Iste každý počul o podprahových reklamách.

Podprahové reklamy sú také, ktoré obsahujú prvky, ktoré pôsobia pod „prahom“ nášho vedomia. Drvivá väčšina spomínaných prvkov sú sexuálne. Žeby sa nám mal stať ponúkaný tovar sympatickejším, keď sú tam využité sexuálne prvky? Táto téma je v mnohých štúdiách omieľaná donekonečna. Ale i tak zaujímavá. Je print, ktorý zobrazuje sporo odeté ženy, či naznačuje určitú sexuálne nabitú atmosféru, ale môže byť i taký print, na ktorom nie je nič zaujímavé. To vyhodnotí naše vedomie. Ale naše podvedomie, naša pudovosť, si všimne i niečo navyše. A kúpime si to zrazu a neviem prečo.

Ako to však celé vzniklo...
Istý pán Vicary v 50. rokoch uskutočnil experiment v jednom americkom kine. Počas bežného filmu pomocou tachystoskopu „blikali“ nápisy: Pite Coca-colu a jedzte popcorn. Pravdaže normálne oko to nemalo šancu zachytiť, pretože to bolo nastavené vo vysokých frekvenciách. O pár týždňov vraj zverejnil, že predaj Coly a popcornu vzrástol o nejaké to percento, a každý bol z toho totálne mimo!

Nastal „boom“ a ľudia sa o to začali veľmi zaujímať. Pobavilo ma, že existovali aj pásky, ktoré fungovali ako antikoncepcia. Teda mali tak fungovať. To sú ako tie pásky, čo si dáme na uši na noc a naučíme sa podvedome nejaký jazyk (je to blbosť vraj). Tak takáto kazetka bola aj antikoncepcia a samozrejme, naivní americký ľud tomu uveril, a bol v tom, že sa počas spánku zbaví nechcených potomkov. A tí teraz možno o tom ani nevedia, ako vtipne vznikli.
Podprahové reklamy boli zrazu všade, nielen v printových a audiovizuálnych médiách, ale aj v rozhlasových (bol to nejaký zvukový podmaz, ktorý sa použil ako manipulatívny).

Prišli však aj vlny kritiky, ako od verejnosti, tak aj od rôznych organizácií, ako napr. cirkvi a podobne.. Dokonca Vicary potom povedal, že si experiment vymyslel. Ľudia však už boli celí vydesení, mysleli si, že sú manipulovaní vo všetkom, a vraj aj odmietali pozerať kvôli tomu televízor. Wau!

Povedala by som však, že aj bez podprahových reklám sme silne ovplyvniteľní, a kto za to „môže“?
Nooo predsa všemocné médiá.. I to ma veľmi bavilo, keď sme si o tejto etape rozprávali. Teória zázračnej strely, či injekčnej striekačky. Stojí to zato niečo si o nich prečítať. Odporúčam. Alebo, možno téma na ďalší blog.

Naspäť k podprahovým reklamám.
Aj tak sa tu i tam vyskytnú reklamy alebo obrázky, ktoré ukrývajú v sebe niečo viac (niečo pod povrchom vedomia) ako len povrchný obsah. Veľmi sú tým známi napr. McDonald, Coca-cola (feel the curves), cigarety (camelky – ťava) aj alkoholy, ale aj obyčajný stereotypný tovar, ako cukríky, pečivo a podobne. Odporúčam vygúgliť, milý čitateľ.

Na záver by som len dodala, že podprahové reklamy sú zákonom zakázané, ale doteraz vlastne nie je vedecky dokázané, či naozaj ovplyvňujú podvedomie a to následne aj vedomie. Dosť funny.

A ešte jeden záver k záveru: pre istotu, aby si nikto nemyslel, že som iba skopčila text a dala ho sem (načo?), tak nie, písala som ho vlastnou hlavou.

 Blog
Komentuj
Napíš svoj komentár