Patriotizmus je dosť rozšírená choroba filmov americkej produkcie. Tento prvok neobišiel ani film Armageddon, z režisérskej stoličky Michaela Baya.

Je zaujímavé, ako Američania nakrúcajú apokalyptické katastrofické filmy. Vždy keď hrozí zánik sveta, tak ho musia vyriešiť hlavy z NASA, prípadne americký prezident (Deň nezávislosti, 1996), najlepšie je, ak je to nejaký rádový americký občan, ktorý nemá nič spoločné s vládou, čo je prípad aj tohto filmu. Samozrejme by to nebol pravý americký katastrofický film, keby človek, ktorý zachráni celý svet, na konci nezomrie. Veď to je hlavný bod patriotizmu – za Boha a za národ (a prezidenta). Tiež je tu fakt, že skoro každý americký film, v rátane tohto, spláca svoj dlh voči otrokárstvu tým, že sa v každom filme musí vyskytnúť jeden pozitívny černoch.

Už samotný začiatok filmu nás o tom presviedča, v momente, keď začínajú dopadať kusy meteoritu na územie USA, ako náhodou práve do jedného z najväčších miest, do New Yorku. Ako keby neexistovalo iné miesto na svete... Táto scéna zobrazuje americkú nezávislosť, voľnosť amerického občana, obyvateľa veľkomesta, napr. predavača harabúrd priamo na ulici. Mimochodom, je tam aj jasná narážka na remake filmu Godzilla, ktorý vyšiel do kín v tom istom roku, ako Armageddon.

V scéne na ropnej plošine opäť vidno nezávislosť Američanov, a ich pasívny postoj k prírode: atakovanie golfovými loptičkami na loď Greenpeace. Na plošine pracujú samozrejme samí mocní chlapi, jeden z nich, ako sa neskôr dozvedáme, veľmi inteligentný, ale nie práve normálny, doktorand z chémie. Čínska návšteva len dokazuje americkú arogantnosť. Režisér ich vykreslil ako naivných a vždy usmievavých šikmookých chlapíkov.

V časti filmu, kde zverbujú ťažobných robotníkov, sa autor vysmieva armáde (scéna s nepodareným vrtákom, podľa Harryho patentu). Čo je jednoduchšie? Vytrénovať kozmonautov (pardon. astronautov) na robotníkov, alebo vytrénovať robotníkov na astronautov? Režisér to vo filme detinsky zdôvodnil tým, že hlavný hrdina Harry Stamper (Bruce Willis) je síce sakra skúsený, ale aj tak mu to nestačí. Veď ako by mohol vŕtať nejaký astronaut, keď to môže urobiť odborník z fachu...

Napodiv, človek americký (Homo americanus) je veľmi rýchlo adaptabilný, a aj obyčajný robotník dokáže zvládnuť za pár krátkych dní celý astronautický výcvik. Vôbec nevadí, že americký robotník nie je mentálne, ani fyzicky OK...

Nasleduje ďalšia obľúbená scéna: príhovor US prezidenta. Úprimne, keď vidím takéto klišé vo filme, je mi zle... ale vrátim sa k téme. Kedy sme my, čistokrvný Slováci, naposledy pozerali/počúvali príhovor amerického prezidenta v televízii, alebo v rádiu? Tak prečo práve vo filme Armageddon pozerajú po celom svete? Dokonca aj Turci! Francúzi! A ak ho počúvajú Američania, tak to musí byť za prítomnosti americkej zástavy, bárs by bola za oknom.

Vo vesmíre sa zasa vysmievajú z Rusov. Prečo mali tvorcovia filmu dojem, že stanica MIR vyzerala ako úzke kanalizačné potrubie, s kopou rúrok, pary a elektrického vedenia? Navyše, prečo by mal byť ruský kozmonaut šialený, navyše stále opitý (aspoň podľa dojmu)? Ale samozrejme, opäť Američania zachránia situáciu a úspešne ujdú skôr (max 0,5 sekundy), ako stanica vybuchne. Ešte som zabudol dodať, že v roku 1998 sa asi nedostala zvesť o tom, že spadla železná opona, inak si neviem vysvetliť, prečo je ruský kozmonaut označený tričkom CCCP, na hlave má baranicu s červenou hviezdou a na riadiacom pulte mu visí červená sovietska zástava.

Ďalší dej filmu len potvrdzuje veľkosť amerického hrdinu. Po havárii jedného z raketoplánov sú samozrejme mŕtvi, ale zopár ľudí posádky sa zázračne zachráni.
Páči sa mi, že režisér má zmysel pre humor, a nezabúda ani na iné filmy z histórie kinematografie. Mám na mysli scénu, keď jeden z posádky sedí na atómovej hlavici (napodobenina z filmu Dr. Divnoláska, alebo ako som sa naučil nerobiť si starosti a mať rád bombu, 1964).

Po menších, či väčších prekážkach, ktoré boli zdanlivo nevyriešiteľné, zachránené „náhodným“ prežitím členov druhej posádky je splnenie cieľa na dosah. A tu sa prejavuje najväčšie klišé, ktoré asi „nikto“ nečakal: bombu musia odpáliť ručne, a samozrejme ju musí odpáliť sám Harry (Bruce Willis), napriek tomu, že los padol na jeho kolegu, ktorý mu „obrába“ dcéru (pardon. jeho budúceho zaťa).

Zvyšok sveta oslavuje, aj Arabi sa modlia. Celý svet zachránil americký (!!!) robotník. Hurá.

 Blog
Komentuj
 fotka
loveistheanswer  31. 10. 2010 00:49
rozmýšľam či sa k tomu vôbec vyjadriť, ale označím to všetko výnimočne jedným slovom - trapas



keď si zaujatý, tak budiš, mne takéto totálne kraviny vôbec nevadia, nech si každý nakrúca čo chce a ako chce
 fotka
grietusha  31. 10. 2010 00:50
ach, som tak rada, že niekto spísal, prečo je ten film tak neskonale zlý.
 fotka
seagull1  31. 10. 2010 01:00
@loveistheanswer načo sa vyjadruješ? ja nie som zaujatý, len komentujem fakty. Ak ti nevadia, tak slobodne pozeraj všetky americké sračky ďalej. Kľudne... ak chceš mať naozaj skutočný zážitok z amerického superfilmu, tak si pozri 2012... ten je ozajstná Hollywoodska hnačka...



@grietusha ďakovala By som napísal aj o inom filme, ale dostal som úlohu písať o tomto
 fotka
loveistheanswer  31. 10. 2010 01:02
a prečo by som sa vyjadriť nemohol? tak ako ty môžeš napísať čokoľvek, ja takisto môžem napísať čokoľvek, nemyslíš? pre teba je ten film sračka, a pre mňa je sračka to, čo si tu napísal, takže sme si kvit
 fotka
seagull1  31. 10. 2010 01:07
@loveistheanswer fajn, ako myslíš... ale nie som si istý, že či vieš, čo píšeš... nebodaj som sa v nejakých veciach zmýlil? napíš, s čím nesúhlasíš.



Prehadzovať si tu tie sračky, ako malé decko, bez zdôvodnenia síce viem, ale nebudem sa tejto hry zúčastňovať...
 fotka
tikalok  31. 10. 2010 01:09
@loveisthenaswer keď už si sa tu tak rozsračkoval, tak je možno vhodná chvíľa na to, aby som povedal, že budem rád, ak budeš naďalej pokračovať vo svojej blogovej tvorbe, pretože také sračky nikde inde nenájdem ja viem, že ťa to nezaujíma, ale prečo by som sa nevyjadril...
 fotka
loveistheanswer  31. 10. 2010 01:10
ja vždy viem čo píšem a takisto viem aj to, že nemám vôbec nič proti žiadnemu patriotizmu, ale to sa teba pravdepodobne netýka, keďže to nazývaš dokonca tak expresívne, že chorobou, čo je na tom prosím ťa choré? vôbec nič keby mali iné krajiny to, čo má Amerika, tak to by si bol aj proti ostatným krajinám? príde mi to dosť nelogické a hlúpe
 fotka
loveistheanswer  31. 10. 2010 01:11
@tikalok no vidíš to, vec vkusu ako vždy sračky pre teba, skvelé veci pre iných
 fotka
seagull1  31. 10. 2010 01:16
@loveistheanswer je patriotizmus a patriotizmus. Je známe, že američania sú patrioti jak sviňa. A vo svojich filmoch to nenormálne zveličujú. Skús čítať aj medzi riadkami a možno to pochopíš... A keby mali iné krajiny, to čo má Amerika? ČO má Amerika (predpokladám, že myslíš USA)? Ja nie som proti USA, ale som proti ich pohľadu na riešenie globálnej otázky.
10 
 fotka
loveistheanswer  31. 10. 2010 01:19
čo ti konkrétne vadí na ich pohľade riešenia globálnej otázky?
11 
 fotka
seagull1  31. 10. 2010 01:26
nemyslím si, že USA musí byť práve "Svetová polícia za demokraciu". Ale ide tu aj o to, že v každom katastrofickom filme problém rieši USA....
12 
 fotka
loveistheanswer  31. 10. 2010 01:29
no a kto ho má riešiť? Francúzsko? Japonsko? Austrália? asi ťažko...
13 
 fotka
seagull1  31. 10. 2010 01:31
úprimne ťa ľutujem.
14 
 fotka
loveistheanswer  31. 10. 2010 01:36
heh, iróniu si nechaj do ďalších článkov
15 
 fotka
chevro  31. 10. 2010 01:55
Tak tak, máš úplnú pravdu



Ale aj tak som ten film pár krát videl, a myslím si že Harry Stamper je pravý hrdina čo sa obetoval za nás všetkých! Česť jeho pamiatke!
16 
 fotka
murcatko  31. 10. 2010 03:20
Dobry clanok, velmi dobre si to vystihol.

Kde sa podela originalita? Ved cely film je jedno velke klise
17 
 fotka
bonita  31. 10. 2010 08:44
súhlasím, skvelý článok, už ma dávno nič tak nezaujalo
18 
 fotka
anzu  31. 10. 2010 09:31
Skvelý článok

Tento film som nevidela, ale tak väčšina vecí sedí na kopu iných filmov
19 
 fotka
johnysheek  31. 10. 2010 10:16
@seagull1 súhlasím s tebou ale má to jeden háčik..

americké filmy sponzorujú američania, hrajú tam američania a režírujú produkujú a všetko ich američania..

takže je len veľmi ťažko možné, aby hrdinami bol niekto iný než američania

v tom to je..

nevravím že to dodáva na kvalite tých filmov a všetci vieme ako kvalitné a ako na jedno kopytu sú tie americké "top filmy"



na druhej strane.. keby to natáčali inde tak sú zas hrdinovia odtiaľ..
20 
 fotka
ena233  31. 10. 2010 10:19
milujem armagedon, a stále aj budem
21 
 fotka
idea  31. 10. 2010 10:29
paradny blog!
22 
 fotka
bibla  31. 10. 2010 10:36
zasmiala som sa no
23 
 fotka
ciernaruzicka  31. 10. 2010 10:38
máš síce pravda, ale aj takt ten film úúplne zbožňujem!
24 
 fotka
petika  31. 10. 2010 11:47
presne tak! celý svet vždy zachránia američania!

nemám extra pozitívne ani negatívne emócie k tomuto filmu, ale súhlasím s týmto článkom
25 
 fotka
seagull1  31. 10. 2010 11:49
@johnysheek to máš pravdu, veď nič iné sa ani nedá čakať. Ale tu je problém ten, že celý film je americká solo akcia na záchranu sveta. Ako keby ostatné krajiny stále pásli ovce, či čo. Jediná interakcia s inou krajinou je Rusko, a aj to je stále komunistické.
26 
 fotka
cjubou  31. 10. 2010 20:28
dobre analyzované



a 2012 bol náhodou skvelý film, s kamoškou sme sa smiali na celú kinosálu
27 
 fotka
sarah_whiteflower  31. 10. 2010 23:21
@loveistheanswer Sračky pre neho, sračky pre mňa, skvelé veci pre iné sračky.... tak si to myslel však?



Juj, ako ja ľúbim tvoje komentáre tesne pred spaním, mám z nich potom fluffy plyšové ružové rozkošné sny
28 
 fotka
loveistheanswer  31. 10. 2010 23:29
@sarah_whiteflower rád poslúžim aj nabudúce
29 
 fotka
feex8  2. 11. 2010 16:50
fajn clanok pobavila som sa a suhlasim. neznasam tieto gycoviny vo filmovom priemysle akehokolvek statu
30 
 fotka
antifunebracka  4. 9. 2011 17:19
myslim, ze vela ludi zabudlo na to, ze to bol BLUCKBUSTER. proste mal pobavit co najviac ludi a akakolvek faktograficka korektnost isla von oknom bieleho domu
31 
 fotka
mix  24. 11. 2011 19:08
Ak ťa naozaj "rozčaruje" takéto klišé, tak prečo pozeráš americký film s Willisom, o tom ako američania zachraňujú svet?

Na druhej strane, všimol som si skoro všetky veci ktoré spomínaš, plus detaily ako koordinovaný štart DVOCH raketoplánov a ich následné lietanie vo formácii okolo mesiaca... ba bla bla... ale na Armageddon sanepozerám ako na film, ktorý má byť reálny, alebo snáď SCI-FI, ale ako na bezhlavý akčňák s plnou zásobou dobrých hlášok.

A že tam boli dobré hlášky!



» www.kfilmu.net/filmy.php?sekce...
Napíš svoj komentár