Áno, áno - viem, že tie diskusie Twilight sú už trápne, ale rada by som sa na to pozrela z iného uhla... Chcela by som porovnať Pottermániu s Twilight mániou - nakoľko sú to pravdepodobne najpredávanejšie knihy desaťročia... Chcela by som vedieť, či preferujete skôr Twilight alebo Pottera, alebo či zavrhujete oboje a samozrejme aj vaše argumenty k tomu...
Ja osobne by som začala s Twilightom - najskôr ma to absolútne nebralo, nakoľko je okolo toho také bum... Potom som sa k tomu dostala a doslova ma to pohltilo - celé dni som trávila s knihami Súmraku v rukách... A teraz? S odstupom času sa dokážem na Twilight konečne dívať objektívne a keď to vo mne nejak "ochladlo", uvedomujem si, že kniha Súmrak je písaná mimoriadne prvoplánovo... Ide presne o to, aby chytila čo najväčšiu masu fanúšikov a to sa aj podarilo... Ale nalejme si čistého - Meyerovej štýl podľa môjho názoru absolútne nie je prevratný, dejová línia je veľmi chabá a dokonca aj obrazotvornosť nič moc... Vezmime si prvú knihu Twilight a jej dejovú štruktúru - celou knihou sa nesie len motív "zakázanej" lásky Edwarda a Belly, jediným spestrením je súboj na konci, ktorému je však venovaná len mizivá časť.. V dvojke je to viac-menej len o Bellinych depkách a láska, ktorú cíti k Edwardovi, z môjho pohľadu absolútne nie je láskou, skôr chorobnou posadnutosťou... Je prehnane zveličená, absolútne nekorešponduje s realitou... potom nudná pasáž s Jacobom Blackom a najlepšou časťou knihy je opäť záver - návšteva Volturiovcov (to je asi najlepšia časť celej ságy)... A trojka? Láska, láska, láska, pokušenie v podobe Jacoba Blacka (nechápem, ako môže milovať dvoch, keď je to údajne príbeh "najväčšej" lásky všetkých dôb) a potom opäť súboj v závere, v tomto prípade vykreslený ešte úbohejšie ako v predošlých dvoch knihách... Uvažujem, čím si vlastne Twilight dokáže získať toľko nadšencov (aj mňa) - je to pravdepodobne romantickým motívom, zobrazením určitej formy "zakázaného sveta" a predovšetkým charakterom Edwarda Cullena... Nie je totiž zložité získať širokú fanúšikovskú základňu násťročných dievčat, keď vložíte hlavnej postave dokonalé povahové črty... Asi to je celé čaro okolo Twilightu - autorka s veľkým zmyslom pre obchod, ktorá dokáže manipulovať príbehom tak, aby chytila za srdce každé mladé dievča túžiace po veľkej láske, prípadne túžiace po niečom/niekom výnimočnom + vytvorenie nového sveta, ktorý je pre čitateľa spestrením jeho stereotypu... Každopádne by som však Meyerovú neoznačila za prevratnú spisovateľku, dokonca by som ju nezaradila ani medzi lepších spisovateľov... Myslím si, že je to priemerná spisovateľka, s komerčným cítením... Každopádne sa jej však zámer vydaril a kniha určite splnila jej predstavy - dokonca ich možno i predčila...
A teraz fenomén zvaný Harry Potter - čo sa týka Rowlingovej a Meyerovej, z môjho pohľadu sú to neporovnateľné autorky. Ako osobnosť síce Rowlingovú absolútne nemusím a má ešte komerčnejšieho ducha ako Meyerka, ako pre čitateľku to však pre mňa nie je absolútne podstatné, nakoľko Rowlingovej spisovateľský talent je nespochybniteľný... Zatiaľčo sa Meyerová vybrala veľmi jednoduchou cestou, Rowlingová si zvolila zložitý príbeh, zložitejšiu kompozíciu, zložité vykreslenie charakterov postáv... Príbeh Harryho Pottera je dokonale premyslený od prvej po poslednú časť a jednotlivé časti sú od seba závislé. Charaktery postáv nie sú jednoznačné, sú zobrazené mimoriadne komplikovane a precízne... Autorkin štýl je brilantný, vidieť, že sa s každou knihou pohrala a vylepšovala ju, až do chvíle, kedy ju vycibrila takmer k dokonalosti.
Pre mňa osobne, je rozdielnosť Twilightu a Pottera dôkazom toho, že keď dvaja ľudia robia tú istú vec, nedopadne to vždy rovnako... Zobrazenie nadprirodzeného sveta, snaha o vytvorenie komplikovaných hlavných postáv - v Meyerovej prípade to dopadlo priemerne, v Rowlingovej prípade vynikajúco... Twilight i Potter sa stali bestsellermi, každá z týchto kníh však s rozdielnym pričinením autora... Meyerová za to vďačí predovšetkým téme, ktorú si zvolila, a Rowlingová svojmu spisovateľskému talentu a obrovskej fantázii... I keď je pravdou, že Harry začínal ako rozprávka a skončil pomaly ako horor, niet však pochýb o tom, že Rowlingová dokáže napísať rozprávku rovnako svojsky, kvalitne a excelentne, ako horor... A práve to je niečo pre ňu vlastné - prelínanie jednotlivých prvkov - rozprávkový boj dobra proti zlu a na druhej strane mystika, strata blízkych a podobne... Rowlingovej svet človeka pohltí a už nevypľuje, zatiaľčo svet vykreslený Meyerovou čitateľa podľa môjho názoru nedostane natrvalo. Naviac Harry Potter, dokáže zaujať i náročnejšieho čitateľa, kým cieľovou skupinou pre Meyerovú sú dievčatá v pubertálnom veku...
Asi toľko k tomu z mojej strany Vyššie napísané je len môj subjektívny pohľad na knihy, s dlhším odstupom času po prečítaní Twilightu a Pottera a po prežití oboch mánií... Netvrdím, že sa musíte s mojim názorom stotožniť, práve naopak, pokojne píšte v komentároch vaše názory a ja si ich veľmi rada prečítam, aj keď budú parametrálne odlišné od tých mojich... Tak a teraz ma zjedzte

 Recenzia
Komentuj
 fotka
dreamagall  26. 5. 2009 15:34
ohladne tých kníh s tebou úplne súhlasím, harry je jednoznačne lepší a twilight je dosť zle napísaný gýč.
 fotka
orfea2  26. 5. 2009 15:53
tak..po prvé: dobre napísaný blog

a teraz k veci. súhlasím s tebou, rowlingová je majsterka, dala si záležať na tom

ale v jednej veci sa naše názory rozchádzajú. podľa mňa píše aj meyerová dobre. dosť obrazotvorne



ale toto je najvýstižnejšie:

Rowlingovej svet človeka pohltí a už nevypľuje, zatiaľčo svet vykreslený Meyerovou čitateľa podľa môjho názoru nedostane natrvalo.
 fotka
vlcica1989  26. 5. 2009 15:58
súhlasím s tebou. Ja by som Meyerovú nazvala skôr oddychovou spisovateľkou. Twilight sága je ako súbor kníh napísaná dobre aj sa to dobre číta ale nemôžem povedať že by ma to chytilo natoľko aby som o tom rozprávala všade možne.

Čo sa týka Rowlingovej - jej knihy sú plné akcie a to sa mne páči viac. Je to práve ona kto pritiahol ľudí k čítaniu
 fotka
inkheart  26. 5. 2009 16:15
Mne uplne priam donepricetna vadi Bellina posadnutost Edwardom, ale az donedavna som prisla na to, ze asi len preto, ze velmi uzko koresponduje so sposobom, akym sa ja dokazem naviazat (hoci nie pre veci ako oslnujuci vzhlad ci aura tajomna; to prve ma skor odradza, pretoze neverim, ze taky niekto by na mna co i len pozrel, a co sa toho druheho tyka, mat vo vztahu dvoch ludi, co su v sebe dokonale uzavreti a stale cosi skryvaju nepokladam zrovna za vyhru, kedze aj ja mam blbu tendenciu byt prave taka...)



Cize ano, vadi mi, ze Bella je zobrazena ako dost slaba, zdeptana slecinka, ktorej myslienkovym epicentrom je jej vyvoleny, pretoze akokolvek sa mi to protivi, som v tomto v zakladoch rovnaka... no je tam uz aj spominana povrchnost vztahov. Velka "laska" medzi Bellou a Edwardom nie je nic ine nez gyc , ktory vznikol z mysle zeny v domacnosti snivajucej o dokonalej romanci; ved autorka aj sama povedala, ze hlavnou inspiraciou pre Twilight bol sen, ktory sa jej snival. Na com nie je nic zle, prave naopak... Obdivujem, ked niekto dokope svoje sny do nejakej hmatatelnej formy, hoci len vo fikcii. No rozhodne suhlasim s tvojim postrehom, ze je to cele velmi narychlo zmontovane a pozliepane do styrhc knih prakticky bez deja a vyvoju postav s cielom trosku z toho vytazit. Teda, keby len trosku



Rowlingova... K tomuto sa tazko vyjadrim objektivne, kedze Harry je cosi, na com som vyrastala... V deviatich som precitala prvu knihu a odvtedy som v tom stratena, a teda obstojnu kritiku vyratavajucu klady aj zapory zial nezosmolim, no samozrejme myslim ze kazdy s nejakym zmyslom pre hodnotenie literarnej hodnoty by mal vidiet jasne vitazne body HP nad Twilightom. Nespocetne dejove zapletky, komplexny svet magie vratane silneho mytologickeho podkladu & nejakej latinciny navyse, farbiste a roznorode postavy, ktorych hlbka a zlozitost sa s tou s postavami Twilightu neda ani pri najlepsej voli porovnavat (Snape, anyone?)... a mohla by som pokracovat este dost dlho, ale uz mam pocit, ze som ukecana viac, nez je treba, a teda len dodam, ano, rozhodne s tvojimi postrehmi suhlasim...
 fotka
inkheart  26. 5. 2009 16:23
Ale inak tiez som presla chvilkovym stadiom Twilight manie, aj ked sa to mozno bude zdat tazko uveritelne vzhladom na to, ako tie knihy teraz kade-kde verejne lyncujem xD... To este predtym, ked to sialenstvo prepuklo na Slovensku - predtym, nez si aj Birdz zalozil sekciu tych upiroidnych neviemco, kam som sa uz len z principu nezaregistrovala... Predtym, ako na mna z kazdej bozej i nebozej strany nezazerala Pattersonova vazna tvar, ktora mala byt sexi, ale v skutocnosti posobila dojmom niekoho, kto prehltol dlhe pravitko s ostrymi rohmi a teraz ma problemy s travenim

Harry, naopak, uspesne prezil vsetky stadia extremnej popularity vsade navokol a nikdy som necitila nutkanie okamzite sa obratit pri zazreni nejakeho plagatu o bliziacom sa datume predaja Deathly Hallows, co ho rozhodne kvalifikuje ako cosi, co u mna prestoji pri kazdom pocasi
 fotka
jaro1991  26. 5. 2009 16:46
Suhlasim s tebou z casti. Ano, myslim si, ze Twilight je velmi "lahko" napisany, nic extra, a dej je z casti zdllhavyyy. Napriklad uz 100 stran predtym vies, ze Jackob je vlkolak, a potom Bella: O moj boze, on bude vlkolak... clovek si fakt pomysli, ze ta Meyer spravila tie osoby v jej knihe trosku sprostucke, nie?

Celkovo sa mi ten napad paci, paci sa mi aj to, ze "normalna" baba sa zalubi do upira, a on do nej... a tak. Viem, na chalana asi divne, ale toto jej podla mna fakt vyslo, no niekedy fakt prehana. A je mi to fakt luto, ze knihu s takymto dejom napisala takym stilom pre deti. Skoda. Preto si myslim, ze film bol dokonca lepsi ako kniha, co sa casto nestava...



Ale ako si opisala HP, tak tam su veci s ktorimi s tebou nesuhlasim. Ano, je lepsie napisany, ako Twilight. Ale aj tak ma to neak "nepohltilo"... tu je zase ten dej podla mna priliz detsky... - aspom na zaciatku... ale ani neskor to neni o vela lepsie...



Cize mame tu dva druhy knih.



Twilight - dobry dej, ale kniha velmi povrchne, a lahko napisana...

a

Harry Potter - podla mna detsky dej, ale lepsie napisane.



Musim povedat, ze po tolkej tazkej literature, co sme na nemcine citali (ja slovencinu nemam... slight_smile: mi padla tychto lahko napisanych par knih dobre... taky oddych, stacilo precitat kazdu stranu len raz, aj ked vlastne by stacilo precitat kazdu druhu stranu... ale nevadi... bol to oddych, a odputalo ma to od reality... Cize sa mi Twilight celkom pacil.
 fotka
narazuvzdornaa  26. 5. 2009 16:52
podľa nadpisu som plánovala nesúhlasiť, ale k tomuto už akosi niet čo dodať



ono s tým "ochladnutím" máš pravdu, moje dáviace reflexy spúšťané slovom "twilight" sa už zmiernili (aj keď súmrak ako časť dňa pre mňa navždy zostane nightfall, dusk, evenfall, crepuscule alebo čo)...a aj moje nadšenie z poslednej potterovky sa pozvoľna mení v ľahkú averziu.



ale zase chápem tú posadnutosť Súmrakom, Bella (a jej kompletne drbnuté zmýšľanie) je ukážková krava, niektoré sa s tým ľahko identifikujú...
 fotka
narazuvzdornaa  26. 5. 2009 16:55
dodatok: Meyerová že píše obrazotvorne?Ja som si pri tom nedostatku uvádzacích viet a pri štýle, akým je zobrazovaná "akcia", nevedela predstaviť vonkoncom nič...



(už končím, prisahám na zubnú protézu susedkinho nevlastného pradedka)
 fotka
klaudi6541  26. 5. 2009 18:11
takze takto.. ja sice nie som nejaky maniak na knihy a za svoj zivot som ich precitala len par.. ale.. ked som citala potterov doslova som sa k tomu nutila pretoze ma to vobec nebavilo ale chcela som vedet co sa udeje.. potom som sa na to vykaslala pretoze ma to vobec nechytilo.. pockala som si na filmy tych knih a su v pohode... viem ze kniha je dost casto o moc lepsia ale mna ta potterovka vobec ale vobec nebavi..



na rozdiel twilight ma asi po 2 stranach tak chytil ze som 3 dni iba citala, citala a citala kym som nemala precitane vsetky 4 knihy a aj ten kusok z 5tej. proste ma to tak zaujalo ze som nevedela prestat.. bavilo ma to..



takze ja s tebou nesuhlasim.. mna potter vobec nezaujima a tie posledne knihy som ani necitala pretoze ma nebavili tie prve a ked som nevedela co sa stalo tam,neoplatilo sa mi citat tie dalsie a ani som na to nemala chut.. na rozdiel od twilight..
10 
 fotka
lafoncepansy  26. 5. 2009 22:07
presne tak! úplne si to vystihla. aj keĎ podľa mňa Harry potter začal a skončil ako rozprávka. ale medzi tým to bolo riadne hororové
11 
 fotka
mirkova  26. 5. 2009 22:28
perfišne si to vystihla, presne moje slová..úplne presne
12 
 fotka
candygirl  27. 5. 2009 09:06
suhlasim s tebou twilight sa dal ale len na prve precitanie, ked sa na to pozrem neskorise asbsolutny nezaujem, uz len tymi nezmyslami ale to iste mozem povedat aj o harrym potterovi, takze je to tak narovnako aj ano aj nie
13 
 fotka
sakura53  27. 5. 2009 10:55
Úplne stebou súhlasím Na začiatku to so mnou vyzeralo rovnako. Totálne som Twilight žrala, a chodila by som s tou knihou aj do školy a čítala aj tam, keby to šlo. Ale po pár mesiacoch to už na mna nemá žiaden vplyv. Moja 13-ročná sesterka teraz číta New Moon a priam sa pri tom vznáša a ja sa jej normálne čudujem. Iba čakám kedy ju to prejde a spoločne sa na tom zasmejeme, aké sme boli namotané.



Súhlasím stebou, že Meyerová má dej jednoduchý a priamočiari a človek už po prvej knihe vie ako to bude pokračovať. Avšak Meyerová sa zamerala skôr na pocity jednotlivých postáv ako na dej. A musím povedať, že to opísala dokonale. V knihe The Host, ktorá vôbec nesúvisí s Twilight ságou, je tak krásne opísané vnútorné prostredie človeka, až ma to neskutočne udivuje.



No Rowlingová išla s dejom tak hlboko a vyhrabala na každú postavu nejakú "špinu". Jej fantázia je oproti Meyerovej neporovnateľná.



Takže tu porovnávame dve spisovateľky alebo knihy, ktoré napísali? Pretože spoločný majú asi iba pri svojích knihách nápísaný titul: Bestseller. Každá sa zamerala na iný svet čitateľov. Twilight dokáže rozplakať, dojať, rozosmiať....a HP je skôr o záchrane sveta pred zlom.



A na záver: Super napísaný blog
14 
 fotka
johnysheek  27. 5. 2009 11:13
Takze podla mna si to vystihla celkom dobre.

Twilight sa mozno dobre cita, avsak nemyslim si ze u chalanov. Ja osobne citam strasne vela a rad a v podstate knihy hltam, ale pri twilighte som kazdych 10stran rozmyslal ci skoncit alebo skusit ist dalej. Cela ta kniha vlastne saga je postavena len na bellinych pocitoch, ktore sa mozu lahko a jednoducho vstrebavat ked to citaju baby, ale pri chalanoch je to o to zlozitejsie.. a to ze je ta akcia az na konci, moze byt na skodu, lebo vela ludi sa tam mozno ani nedostane..

inak naivita hrdinov tej knihy je zrejme, no musim priznat, ze meyerova vystihla psychiku postav a to co si myslia a ako sa spravau.. i ked niekedy to prehana.. v kazdom pripade je to jedna z mala knih pri ktorych lutujem cas im obetovany



rowlingova sice pottera prepracovala, avsak casto menila pohlad.. z rozpravky cisto pre deti v prvych 4 castiach, spravila neskor temny zivotny pribeh hlavneho hrdinu ktoreho chce padly kuzelnik ktory opaet povstal znicit az sa to v 6 a 7 meni na hladanie horcruxov a zaverecny boj..

nie je to napisane zle.. ale su i lepsie knizky..



dalsia vec je styl knihy ako takej.. kazdemu sa paci nieco ine.. a ked si vezmeme ze twilight je koncipovany pre americanov.. myslite ze im sa chce pri knihe rozmyslat, ci radsej prijimaju vsetko jednoduche.. ako to vidiet pri filmoch??



takze som rad ze som sa konecne vratil ku svojmu aturovi a jeho fantasy
15 
 fotka
alysia  28. 5. 2009 00:21
najskor ta zjem za tak dobru kritiku pekny blog

@orfea2 suhlasim..

presne ako povedala @vlcica1989 to harry potter decka,,donutil,, citat

inkheart to este krasne doplnila a vystihla

presne pre toto si myslim ze to sa neda ani porovnavat Rowlinogva a Meyerova.. lebo to je uplne ina liga..

- len co Harry Potter ,,skoncil,, kedze uzu zufalo necakame na dalsie pokracovanie, uz len na filmy ( a na to co zas dovrazli a zabudli dat do filmu )

- tiez som citala sumrak, nov ( prave tearz zatmenie) ale beriem to ako velmi lahke citanie, lebo sa to da precitat na jedno posedenie ( tym nemam na mysli ten dej ) ale skor to ze je to tak jednoducho napisane.. a stlae su tam dookola tie iste veci... uz ani neivem aky je rozdiel medzi 1, 2 a 3, vsetko je to na jedno kopyto.. stale tam ide o to iste..

ale kedze nemam rada ked nedociatam nieco do konca.. precitam si aj 4 aby som tiez mohla objektivne hovorit...

@ohnyseek nad tym som sa veru nezamyslela.. ale fakt je to napisane tak blbje americky

po precitani komentarov musim tiez suhlasit ze tu psychiku tam opisala dobre.. ale za to ta obrazotvornost... nemam z toho take ,,vykreslene,, obrazy v hlave ako z Harryho Pottera, sice hruba kniha.. ale mohla byt kldune tensia, len co Meyerova chcela zarobit

takze proste fajn precitala som si ale druhy krat si asi sumrak neprecitam ( ja takto hodnotim knihy, ze ci by som si to este zobrala do ruk vobec ) ale harry potter na to si najdem cas vzdy... aj kebyze si mam precitat len kusok
16 
 fotka
vlcica1989  28. 5. 2009 08:12
súhlasím s tebou @alysia. Ja som takisto začala čítať Twilight ságu dávno predtým ako to bolo na Slovensku prezentované a dávno predtým ako na mňa na každom rohu pozerá Robertov ksicht. Osobne ho rada nemám a nemala som ho rada ani v HP. ( ozaj dve rozdielne ságy majú predsa len niečo spoločné - Roberta) Z toho dôvodu som ani nevidela Twilight ako film. Twilight je presne ten druh knihy ktorý ja veľmi nemusím. Typický americký romantický príbeh. Mňa však na tom zaujalo to že hrdinami knihy sú nadprirodzené postavy. Hneď na začiatku Twilightu som vedela že Edwarda mať rada nebudem. Podľa mňa to bola maximálne nereálna postava nie preto že bol upír ale najmä kvôli jeho vlastnostiam - proste až moc dokonalý. Takisto ma vytáčala Bella svojim detinským správaním. Aby som pravdu povedala celú ságu som dočítala najmä kvôli Jacobovi. Toho chalana som si obľúbila....

Čo sa týka HP knihy som doslova žrala, mala som ich prečítané v rekordnom čase a videla som zatial všetky filmy a chystám sa aj na tento. Už to dávno nie je rozprávka pre deti ako zo začiatku. Od 5. knihy to má neuveriteľný spád s množstvom zvratom ktoré sa mi nie vždy páčili ale písala to Rowlingová nie ja. Aj v HP som si obľúbila postavy ktoré mal rád málokto teda aspoň v mojom okolí. Mám rada Snapa a Lupina (nápadná väzba na vlkolakov však )

Takže čo sa mi určite dostane ešte do rúk? Myslím že to bude práve Harry Potter
18 
 fotka
moncici777  9. 6. 2009 00:33
Twilight je úplná nuda,nemá to žiaden dej ani spád,ale Harry Potter to je o inom,to už stojí zato,spisovatelka je vážne talentovaná,kniha ťa drží od začiatku až do konca v napätí,je plná fantázie,dovolí ti snívať a dokážeš sa s knihou stotožniť a to je hlavné prečo je to také úspešné,lebo čitatel sa s dejom stotožní a vtiahne ho to do deja,ktorého sa stáva akoby súčasťou....
19 
 fotka
norry  20. 2. 2010 20:34
Super článok naozaj sa mi páčil. Tiež mám prečítaný Twilight aj Pottera, ale chcela som sa vyjadriť k niečomu inému.



V prvých vlnách, keď prichádzal Twilight na SR som sa neskutočne tešila, že sa v našich kníhkupectvách konečne začnú vyskytovať aj iné vzorky literatúry o upíroch, než len Stokerov Dracula etc. Teraz by som ale bola najradšej, keby Meyerová ten kreténizmus nikdy nenapísala, lebo teraz už dobrú upírsku knihu nenájdem ani cez Ebay všade samé bludy ako Škola noci, Vampýrska akadémia a ďalšie hlúposti.
Napíš svoj komentár