Tí čo nie sú ľudskí, tí čo nie sú ľudia ....ste vy.
Autor: Marius (Banská Bystrica) 23.Augusta 2006

Elfen Lied znamená nemecky „Pieseň Elfov“ . Nie je to žiadna náhoda , pretože seriál si názov vypožičal práve od nemeckého básnika obdobia romantizmu Eduarda Mörikea, ktorého báseň „Elfenlied“ bola neskôr zhudobnená nemeckým skladateľom Hugom Wolfom.
Akoby inšpirácie európskou kultúrou nebolo dosť, počas úvodných titulkov pozeráme na hlavné postavy seriálu zakomponované do malieb v štýle viedenského symbolistu Gustava Klimta, v niektorých prípadoch dokonca priamo do jeho najznámejších obrazov. Umelecky stvárnená nahota hlavných hrdiniek dá divákovi zabudnuť i na úvodné varovanie, že seriál je nevhodný pre mládež a rodičia majú zvážiť, či svojim ratolestiam jeho sledovanie dovolia. Podľa artových titulkov s podmazom do opernej árie prerobeného stredovekého chorálu by totiž anime neznalý divák čakal romantickú animovanú fantasy o bájnych nesmrteľných a múdrych bytostiach.
Diclonius (lat) vývojová vetva homo sapiens sapiens. Od normálnych ľudí sa vo vonkajších znakoch líši len tým, že z hlavy im vyrastajú dva zreteľné výrastky. Pokiaľ ide o vnútornú stavbu tela, významným rozdielom je epifýza veľkosti slepačieho vajca umožňujúca dicloniovi telekineticky ovládať predmety v určitej vzdialenosti za pomoci takzvaných „vektorov“. Vektory sú voľným okom neviditeľné „končatiny“ veľkej sily, vychádzajúce z chrbtovej oblasti jedinca. Spravidla sú štyri, boli však zaznamenaní i jedinci s vyšším počtom vektorov. Pôvod dicloniov je neznámy, predpokladá sa, že mutáciu umožnil vírus, ktorý sú dotykom vektormi schopní preniesť i na ľudí. Potomstvo takto postihnutého človeka bude tzv. „silpelit“ , nepravý diclonius, ktorý, hoci má všetky znaky i schopnosti diclonia, nemá reprodukčné orgány. Dicloniovia i silpeliti sú emocionálne labilní, násilnícki a pre ľudí nebezpeční.
Vo vzduchu sa vznášajú kľúče. Strážnik, ktorý bol ich držiteľom leží roztrhnutý na tri kusy na zemi. Jeho kolega sa snaží duchaprítomne tasiť zbraň a vystreliť na tvora, visiaceho v cele špičkového vojenského laboratória vo zvieracej kazajke a upevneného reťazami, končí však rovnako. Šťuknutie západky a úplne nahá mladá žena s podivnou prilbou na hlave začína svoju tichú a smrtonosnú púť za slobodou. Pobrukujúc si tajomnú melódiu zlikviduje za päť minút štvrťstovku strážnikov, guľky k nej nedokážu priletieť, ba naopak i najmenšie predmety letiace od nej s istotou likvidujú protivníkov. Posledné dvere a cesta von je voľná...guľka snipera znamená len škrabnutie a zbavenie sa nepohodlnej helmy a diclonius Lucy padá do mora na pobreží ostrova Kamakura.
V ten istý deň prichádza na Kamakuru študovať Kouta. Spolu so sesternicou Yukou pri prechádzke po pláži nachádzajú podivné dievča. Je nahé, má dlhé ružové vlasy, červené oči, krváca zo spánkovej časti lebky a z hlavy jej vyrastajú podivné rožky. Jediné čo vie povedať je „Nyuu“. Zranené dievča prichýlia v penzióne, ktorý má byť Koutovým domovom počas štúdií. Armáda však nezaháľa a začína vražednú naháňačku, počas ktorej sa odkrývajú fatálne vzťahy medzi jednotlivými postavami i druhmi.
Elfen Lied je už po prvých piatich minútach niečím, čo diváka priková do sedačky a núti ho pozerať ďalší a ďalší diel, až kým sa celý príbeh neuzavrie. Je to skutočne multižánrové anime; skáče od akcie, cez gore vyvražďovačky, psychologický thry sú voľným okom neviditeľné „končatiny“ veľkej sily, vychádzajúce z chrbtovej oblasti jedinca. Spravidla sú štyri, boli však zaznamenaní i jedinci s vyšším počtom vektorov. Pôvod dicloniov je neznámy, predpokladá sa, že mutáciu umožnil vírus, ktorý sú dotykom vektormi schopní preniesť i na ľudí. Potomstvo takto postihnutého človeka bude tzv. „silpelit“ , nepravý diclonius, ktorý, hoci má všetky znaky i schopnosti diclonia, nemá reprodukčné orgány. Dicloniovia i silpeliti sú emocionálne labilní, násilnícki a pre ľudí nebezpeční.
Elfen Lied je už po prvých piatich minútach niečím, čo diváka priková do sedačky a núti ho pozerať ďalší a ďalší diel, až kým sa celý príbeh neuzavrie. Je to skutočne multižánrové anime; skáče od akcie, cez gore vyvražďovačky, psychologický thriller a drámu až k romantike, či komediálnym a sci-fi prvkom. Takýto guláš samozrejme nemôže držať pokope bez silného príbehu, výborne profilovaných postáv a zaujímavého myšlienkového pozadia.
Seriál silno pripomína akčnú rovinu západného príbuzného – comicsu X-men a psychologickú, myšlienkovú a emocionálnu esenciu Lynchovho Slonieho muža. V japonskom duchu však obe tieto ingrediencie kĺbi do harmonického celku, úplne inak než by divák čakal. Namiesto rôznorodosti schopností X-men tu máme jeden presne definovaný druh s obmedzenými schopnosťami, niečím ľuďom na míle vzdialený, niečím ľudskejší než ľudia. Namiesto pokory a neschopnosti revolty Slonieho muža tu máme násilnú odpoveď na príkoria páchané na Lucy a jej druhu.
Pre anime typická nevyhranenosť postáv na západnej osi dobro – zlo v EL platí dvojnásobne. Divák si sám musí vytvoriť názor s ktorými motívmi a konaniami postáv bude súhlasiť a s ktorými nie, pričom jedinou vyslovene kladnou postavou tu je Kouta, i keď povaha jeho postavy je daná jeho traumami z detstva. Lucy ako hlavná postava seriálu je prevedená priam shakespearovským spôsobom. Jej osobnostná tragédia a násilnícka povaha nevyplýva z jej biologickej odlišnosti, ale zo skúseností s tými „normálnymi“ ľuďmi, neochotnými akceptovať právo jedinca na slobodu a jeho individualitu. V protiklade k Lucy potom vystupuje Nana, ktorá i keď týraná v laboratóriu má lásku svojho „otca“ a kvôli nej je ochotná i umrieť v boji proti vlastnému druhu.
Po formálnej stránke je EL známy výbornou animačnou zložkou a farebnou harmóniou. O niečo viac ako iné anime sa venuje minulosti svojich postáv, a to nielen v žánrovo príznačných krátkych flashbackoch, ale v dlhých sekvenciách trvajúcich i niekoľko dielov. Divák sa tak ľahšie dostane pod povrch jednotlivých charakterov, chápe ich vnútorný vývoj a priame následky minulosti postáv na ich konanie v seriálovej prítomnosti. Toto preskakovanie časových rovín funguje zároveň ako gradácia emocionálnej zložky seriálu tak, aby vyvrcholilo v tragickom a nejednoznačnom závere o ktorom prezradím len toľko, že si ho vysvetlí každý po svojom. Ja osobne mám, odkedy som seriál dopozeral, mimoriadne rád nejasné tiene na stene.
Záverom už len ostáva dodať, že počas tých trinástich epizód a jedného špeciálu seriál diváka doslova emocionálne prevalcuje a núti ho zamýšľať sa nad tým, čím to je, že my ľudia sme takí krutí a nemožní vo vzťahu ku všetkému čo je iné ako my sami. A keďže účelom umenia má byť sprostredkovávať ľuďom myšlienky i emócie, a Elven lied to dokáže lepšie než množstvo hraných filmov, nejde ho hodnotiť inak ako absolútne. 10/10

orochimaru  26. 2. 2010 14:14
Strasne dobre anime!

..anime Elfen Lied je super a aj opening &+ ending sa da chech!!?