Sviatky jari, pre niekoho Veľkonočné sviatky nám postupne odchádzajú tento rok do nenávratna a opäť sa treba zamyslieť, čo vlastne slávime! ? Umučenie Krista - židovský Pesach, alebo inak povedané Stánky? ?

Kresťanstvo vyfabrikovalo množstvo sviatkov z pohanských sviatkov. Treba si uvedomiť, že žiaden sviatok nie je pôvodne kresťanský.

Vianoce - oslavuje dni, alebo Sviatky zimu, ktoré sa v Ríme slávili od 21. decembra /zimný slnovrat/ až do 26. decembra. Nezdá sa vám to divné, že práve nna 24.decembra /zrodenie boha Slnka/ až 26. decembra pripadajú Vianoce? ?

Niový rok /obrezanie Pána/ - lahkovysvetlitelné, v tomto čase začali oslavy zvolenia nových konzulov do úradu v republikanskom Ríme, teda opäť nie nič originálne.

Avšak chcel by som sa teraz po tomto úvode venovať skôr Veľkej noci a ukrižovaniu Krista vysvetlime si niekoľko nezrovnalostí...

1. SANCHERIB

Už súdenie Krista židovskou radou je celkovo netradičná. V predvečer Sviatkov, ktoré sú pre židov posvätné zasadne sancherib s hlavným bodom programu - odsúdenie Krista.
Nebudem sa teraz zaoberať rozsudkom, ale odsúdením na trest smrti. Prapodivné je to, že ak by chceli židia skutočne odsúdiť Krista na trest smrti - využili by vlastné podklady zákonu, do ktorých sa rímsky prokurátor nikdy nemiešal. Skrátka odsúdili by ho na trest smrti a ukameňovali niekde za rohom a nežiadali by o pomoc rímského prokurátora.

2. PONTSKÝ PILÁT

Ďalšia väčšia nezrovnalosť. Ak sa židia obrátili na Piláta nemohli ani vo sne očakávať rýchly proces. Ako svedomitý úradník by trval na riadnom procese, ktorý by trval niekoľko týždňov, ak nie mesiacov. Aj v prípade rýchleho odsúdenia na trest smrti pre vzbúrencov /ukrižovanie/ by to židom nemohjlo vyhovovať, pretože bol predvečer Veľkej noci, a v tom čase nemohol byť nik popravený. Nebola to priveľká zachádzka pre Sancherib? Alebo ak chceli Krista nechať ukrižovať, nebolo by lepšie počkať na koniec Veľkej noci - Paschy? ?

Netradičné je aj správanie Piláta. Ako súdca a prokurátor určite vynikajúco musel poznať zákonník. Dľa Biblie Pilat pochyboval o vine Krista, čo aj prreukázal skutkami priamo v Biblii.
A tu je hlavný kameň úrazu. Ak pochyboval, zákonník zamedzoval Pilatovi vydať Krista na trest smrti a mal mu zaručiť riadny súdny proces. Ak by sa aj lúza bránila, Pilát mal prostriedky ako vzburu potlačiť. Veď sám mal k dispozícii jednu kohortu vojska /približne dnešný pluk/, pričom v prípade núdze mohol požiadať o posily priamo z Jeruzalema a iných oblastí. Takže strach z davu a jeho reakcie je neakceptovatelný. Rimania si boli vedomí, že a nachádzajú v krízovej oblasti a mali vždy pripravené vojsko, čo sa aj osvedčilo pri povstaní v Jeruzaleme roku 71 n.l.

3. KRÍŽOVÁ CESTA

Ak budeme aj akceptovať postoj Piláta, musíme si uvedomiť ďalšie kroky pred smrťou Krista. Sama krížová cesta obsahuje množstvo nezrovnalostí a protirečení s dejinami.Zaujimavý je aj postoj rímskych vojakov, ktorí absolutne nemali s vecou nič spoločného a navyše boli aj profesionálmi, ktorí sa venovali rýchlemu naplneniu skutku pri rozsudkoch a nikdy nerobili také nuansie ako pri Kristovi. Rozoberme si celú krížovú cestu

a) Bičovanie - bolo samozrejmosťou pri akte ukrižovasnia, avšak nie tak drstickou cestou ako pri Kristovi. Odsúdený zvyčajne dostal 10, 20, 50 rán bičom, pričom sa používal obyčajný kožený a nie s úlomkami. Treba si uvedomiť, že cielom nebolo odsúdenca skatovať už pred rozsudkom, cielom bola mierna predohra urkižovania, ak sa to dá tak povedať. Bičovanie nebolo jedinou predohrou. Rimania poznali aj tzv. pustenie žilou - to znamenalo, že odsúdenému sa otvorila nejaká žila na prietok krvi. Pričina týchto predohier je takpovediac neznáma. Pravdepodobným dôvodom je zamedzenie šoku pri náhlom "udretí" krvi do hlavy a treba si uvedomiť, že Rimania mali vynikajúce znalosti medicíny.

b) Krížová cesta - ďalší netradičný kúsok v Bibli. Nemožno povedať, že Kristus si niesol kríž sám, ako je to zobrazované. Mohol niesť priečne brvno, ktoré nemalo váhu celého krížu, alebo čo je pravdepodobnejšie, kríž už bol pripravený a zabezpečený štátnou mocou. To by znamenalo, že Kristus si nič neniesol.

4. UKRIŽOVANIE

Zaujimavá je samotná exekúcia. Ukrižovanie sa môhlo diať niekoľkými spôsobmi.

Ak si odsúdenec niesol kríž, tak bol priviazaný na kríž na zemi, pričom kríž bol vzápätí na to vsadený do zeme.

Ak bol kríž na mieste popravy, tak odsúdený bol spútaný vytiahnutý na kríž, kde bol priviazaný.

Zaujimavé je aj pribitie. Pribitie na kríž bolo podobným aktom milosrdenstva ako zlámanie nôh. Ak Rimania chceli aby odsúdený dlhšie trpel, tak ho na kríž len priviazali /Spartakovských povstalcov - otrokov/. Takto odsúdení dlhšie trpeli. Pribitie prinášalo zväčša rýchle upadnutie do bezvedomia /z príčin prudkých úderov do citlivých miest/.

Odsúdenec nebol pribitý o dlane ako zobrzaujú krucifixy, pretože dlaň by váhu tela neudržala. Klince boli vždy pribité do zapästia, ktoré boli silnejšie ako dlane a udržali váhu tela.

Tiež aj pribitie nôh bolo odlišné. Ak si pozriete chodidlá ľahko zistíte prečo. Ani ten najsilnejší kline by spojené členky neprebil. Rimania zvyčajne mohli pribiť nohu každú zvlášť, alebo čo bolo najčastejšie, len ich ku krížu priviazali..

Nezmyslom je aj žrebovanie o šaty, pretože zajatec bol vždy ku krížu priviazaný/pribitý výlučne nahý. To malo svoje príčiny. Počítalo sa, že odsúdenec bude po ukrižovaní pre výstrahu nechaný na pospas vtákom, ktorí by telo ohlodali, čo bol výstražný symbol proti ďalším vzbúrencom...

5. Smrť Krista

úplne netradičná. Kristus nemohol tak rýchlo umrieť na kríži. Ukrižovanie je zvlášť ostrý spôsob popravy a veľmi bolestivý. Odsúdenec umiera na zadusenie. Rozpažené ruky zamedzujú prívodu kyslíka do tela, a preto si pomáha nohami. Zvyčajne sa členkami zapiera do kríža, čo mu umožňuje nadýchnuť sa. A to predlžuje agóniu umierania. Ukrižovaný takto môže zomiera nie dlhé hodiny, ale dokonca aj niekoľko dní.

Zlámanie nôh, ako sme už spomenuli, je výhradne aktom milosrdenstva. Odsúdený sa zlomenými nohami už nemôže do kríža zaprieť, preto sa onedlho udusí.

Kristus zomrel netradične rýchlo. Keď si zoberieme, že nemal zlomeneé nohy, jeho smrť je ešte divnejšia. Niektorí bibilsti odôvodňujú smrť z príčiy infarktu, alebo mozgovej porážky. Je to teoretický možné, ale potom nemožno povedať, že Kristus zomrel na následky ukrižovanaia.

Jedinou hypotézou je myrha s ctom. Dľa niektorých odborníkov má ťažké narkotizačné účinky, čo by vysvetlilo aj záhadné zmŕtvychvstanie....

Tématika ukrižovania je snaď najznámenjšou legendou, ale je to skutočne tak? ? To sa zrejme už nikdy nedozvieme...

 Je to možné?
Komentuj
 fotka
lucyly  13. 4. 2009 18:53
počuj no ja som sa na to pozrela bližšie a kresťania si preto myslia že Kristovi nabili klince do dlaní lebo sv. Františkovi sa zjavili na rukách stigmy (veď iste vieš čo to je ) a podobné stigmy sa zjavovali aj ostaným ľuďom takisto aj na nohách , na hlave stopy od toho venca čo mal ježiš preto cirkev vyrukovala s verziou že ježiš bol ukrižovaný no veď vieš ako.... ale pekne si to tu opísal
 fotka
lafoncepansy  13. 4. 2009 19:01
k tej jeho smrti ja som myslela ze mu nejaky vojak prebodol srdce...inak zaujimave
 fotka
kahermilin  13. 4. 2009 20:19
a napriek vsetkemu,ze je to podla teba tak nepravdepodobne je to pravda...mozno na to nie su vedecke fakty,ale keby sa to nestalo zil by si len tak pre nic... nie je lahsie prijat tento ohromujuci skutok lasky ako vymyslat teorie preco sa to nemohlo stat ? a stalo sa!
 fotka
freestyler01  13. 4. 2009 20:42
skor v tvojom texte najdem viac nezrovnalosti ako v Biblii.



tak hlavnym bodom:

Nezdá sa vám to divné, že práve nna 24.decembra /zrodenie boha Slnka/ až 26. decembra pripadajú Vianoce? ?



Jasne,ved oni su prave preto!Ked Krestania sirili vieru,snazili sa co najviac prisposobit ostatnym narodom,preto nahradzovali ich pohanske sviatky Krestanskymi.



Už súdenie Krista židovskou radou je celkovo netradičná.

Ak sa židia obrátili na Piláta nemohli ani vo sne očakávať rýchly proces



Podla teba u koho ho mali sudit potom? prave sancherib ho povazovat za nepriatela,preto ho sudil..A Pilat ani zdialky nemal taku moc nez si myslis..Ked sa ti to uz chcelo pisat musis vediet,ze asi 3 roky predtym bolo povstanie (neviem presne ake,sorry) do ktoreho sa PIlát zamiesal..V tej dobe mal znacne oslabenu moc a mal stastie ze ho nestali..

Ako spravne hovoris,ako vsetci odsudeni,aj on niesol len priecne brvno..Iba symbolicky sa zobrazuje s celym krizom a prebitymi dlanami namiesto zapästi..



A Jezis nemusel zomierat tak dlho ako hovoris.Treba si spomenut,ze narozdiel od ostatnych bol pred ukrizovanim zbicovany(t.j. velka strata krvy,Rimania niekedy bicovali az tak,ze odsudenemu bolo vidiet stavce)
 fotka
freestyler01  13. 4. 2009 20:51
Tvojím najslabsim bodom je vsak to o myrte a octe..

Uspat na 3 dni ho to rozhodne nemohlo-navyse ked mal obrovsku stratu kvi a prebodnute srdce..Myslis ze profesionalni Rimski vojaci by si nevsimli ze zije?hlavne ked by za to zaplatili vlastnou smrtou..



A cisto teoreticky: Takze doranany Jezis,s prebodnutymi koncatinami,obrovskou stratou krvy,prebodnutym srdcom,dobicovanym chrbtom, ktory okabatil Rimskych vojakov a svoju rodinu,ktora si nevsimne ze je mrtvy po 3 snou vstane..

Takto doranany by asi tazko presvedcil svojich ucenikov ze je vzneseny vitaz nad smrtou a ze maju ist do celeho sveta ho ohlasovat,zaco ich pravdepodobne zabiju..



A predsa ze tohto "podvodnika" sa nechavali hadzat do vriaceho oleja,rozpilit drevenou pilkou,stat (sv.Pavol), ukrizovat dole hlavou(Peter),hodit zo skaly,ukamenovat,mucit a aj doteraz zanho niektori ludia dokazu obetovat zivot..

Uff,to bolo pisania....
 fotka
zuzka21j  27. 4. 2009 11:34
Súhlasím s poslednými komentármi viera je o viere, nie o dokazovaní. Boh dokáže všetko, Jemu nie je nič nemožné. A človek to svojimi úbohými činmi nemôže dokázať, aj keď sa veľmi snaží. Prosto na Boha sme krátki a vždy budeme.



My Kresťania si našu vieru budeme brániť vždy to ateisti asi nikdy nepochopia. Ale ja VERÍM, že stať sa to môže.



Viera je aj o dôvere. Jeden kňaz to raz pekne povedal. Boh je ako pastier a my Jeho ovečky. Vedie nás životom, niekedy aj na veľké kopce, my nevidíme, čo je za nimi, ale On áno. Preto mu treba dôverovať, aj keď cesta na ten kopec je ťažká. Tie kopce sú prekážky, ktoré do života patria.



Čiže jediné čo treba je VERIŤ a DôVEROVAŤ



Dôkazy sú pre neveriacich Tomášov.
Napíš svoj komentár