Lokomotíva rady 350 "Gorila" ako ju fanúšikovia a obdivovatelia prezývajú sa začali
vyrábať v roku 1975. Železnice potrebovali lokomotívu ktorá by mohla ťahať jeden vlak medzi
Budapešťom a Prahou bez preprahu. Táto lokomotíva s pôvodný označením ES 499.0 bola vhodný riešením. Jej maximálna rýchlosť bola vyžadovaná až na 160 km/h (aj keď mala vyhovovať pre rýchlosť 200 km/h) čo predbehlo dobu vtedajšej infraštruktúry. Bolo jasné, že sa má jednať o viacsytémuvú lokomotívu štvor- alebo šestnápravovú (je 4-nápravová), vhodnú na medzinárodnú dopravu. Lokomotív rady 350 s inventárnym číslom 91 54 7 350 xxx-x bolo vyrobených 20 kusov. V súčasnosti ich po Slovensku, Česku a Maďarsku jazdí len 18 kusov.


Lokomotíva s vtedajším označení ES 499.0010 ČSD bola dňa 28.6.1977 bola vyradená po vážnom poškodení pri stanici Bratislava hl. st. len 2 roky po jej odovzdaní do prevádzky. Niečo podobné stretlo aj lokomotívu s číslom 350.009-7 na vlaku Ex 372 dňa 10.11.1989 výsledkom bola niekoľko mŕtvych a 3 zničené osobné vozne a spomínaná lokomotíva. Všetky vyrobené lokomotívy boli deportované do RD Bratislava. Oficiálnym prevádzkovateľom týchto rušňov je Železničná spoločnosť Slovensko a.s. (ZSSK). V súčasnosti tieto rušne jazdy na rýchlikoch a vlakoch EuroCity a InterCity z Bratislavy v smere: Košice, Budapešť (aj Košice – Miskolc – Budapešť) a Praha. Napriek tomu, že na svoju dobu boli najmodernejšie lokomotívy sa na nich už tých 30 rokov prejavilo! Napriek tomu že sa na nich realizovali mnohé opravy stále, bohužiaľ, patria k tým nepohodlnejším lokomotívam. Od roku 1997 sa na rušne inštaloval mikroprocesorový riadiaci systém ktorý mal znižovať opotrebovanie stykačov a hlavného kontroléra. Pričom však nedošlo z zmene čísla na 351 ako by bolo logické. Tie to úpravy prebiehali v ŽOS Vrútky. Ale vzhľadovo najväčšou zmenou bola zmena farby z náteru modro-krémového na modro-bielo-šedý tzv. Kakadu.


Po vstupe do strojovne rušňa z 1. stanovišťa je naľavo ventilátor prvej motorovej skupiny a za ním medzikontrolór. Hlavná časť, ktorá nasleduje, je uzavretá drôtenými dverami ktoré sú blokované, keď je strojovňa pod prúdom. V tejto časti je umiestnený kontrolór so stykačmi nad ním v streche je umiestnený rozbehový a brzdový odporník s ventilátorom. Pod komorami kontroléra je umiestnený prepojovač brzdy a menič smeru. A za kontrolórom je hlavný jednosmerný vypínač. Napravo je vzduchotechnika a kompresory. A na konci je ventilátor 2. motorovej skupiny. Lokomotíva je vybavená kompresormi typu 3 DSK 100, teda o piestový trojvalcoví dvojstupňový kompresor, poháňaný cez klinový remeň od jednosmerného elektromotoru. Pomocný kompresor je napájaný z batérie. Stlačený vzduch pokračuje do vzduchojemu s objemom 1000 l , kde je vzduch pod tlakom 10 barov. Lokomotíva ďalej disponuje ručnou brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, priamočiarou brzdou a elektrodynanickou brzdou.


Na streche má 2 polopantografové zberače poháňané pneumaticky alebo zdvíhacou pružinou. Ak ide ako jednosmerná, nasleduje jednosmerný elektromagnetický vypínač 1 VPD 3 s vypínacím prúdom 2 800 A a rozbehový odporník. Ak sa jedná o striedavú jazdu, nasleduje striedavý tlakovzdušný vypínač a za ním trakčný transformátor a rozbehový odporník. Medzi podvozkami je zavesený transformátor ELH 7060-53, ktorý je olejom chladený a s pevným prevodom. Usmerňuje striedavý prúd na jednosmerný. Rušeň je poháňaný štyrmi motormi typu AL 4741 Flt, ktoré boli vyrobené špeciálne pre tento druh rušňov. Jedná sa o šesťpolové sériové elektrické motory s kompenzačným vinutím. Ako som už spomínal lokomotíva je vybavená aj elektrodynamickou brzdou ( ďalej ED ktorá pracuje iba v režime brzdenia do odporníku. Regulácia EDB je pulzná plynulá daná tlakom v prevodníku. Tlak riadi rušňovodič riadiacim kontrolérom. EDB pracuje v rozmedzí 60 – 160 km/h, pri čom ak rýchlosť klesne pod dolnú hranicu, tak sa brzda okamžite automaticky odpojí. Zdrojom napätia pre palubnú jednotku je niklokadmiová akumulátorová batéria NKT 36 160. Je dobíjaná dvoma dynamami od ventilátorov od trakčných motorov. Lokomotíva je vybavená diagnostickým systémom pre rýchlo diagnostiku poruchy. Vo výbave lokomotívy je nadprúdová diferenciálna a prepäťová ochrana a ochrana zisťujúca blokovanie nesprávneho hlavného vypínača pre danú napájaciu sústavu.

Zdroj: www.atlaslokomotiv.net
www.vlaky.net

 Blog
Komentuj
 fotka
rasto01  5. 2. 2010 16:22
Ty sak to voobec nechaapem
 fotka
martin9a  26. 2. 2010 18:23
Netrap sa
Napíš svoj komentár