Začínam písať seriál zážitkov z môjho tripu (roadtripu) po USA a možno bude aj pravý americký videoblog. Uvidíme. V tomto úvodnom článku napíšem o ceste do USA a všeliakých tých prehliadkách, ktoré som musel ako občan EÚ zažiť...

1. deň: Cesta do USA

Noc predtým som nespal, lebo sme museli byť na viedenskom letisku veľmi zavčasu ráno. Sám som si vynadal, že som bol blbý, mal som kúpiť niečo, čo letí neskôr. O piatej ráno na letisku dve hodiny pred odletom. Čas som chcel zabíjať pitím, ale to som si rozmyslel, keď som zistil, že pollitrová kola stojí 3,70 Eura.

Let z medzipristánim
Neleteli sme priamo do USA, ale s medzipristátim v Zurichu. Medzipristátia sa bojím. Síce sa mi nikdy nestratila batožina v lietadle (klepem práve na drevený stolík). Bojím sa najmä pri prestupoch, že môj kufor pôjde do iného lietadla. Hlavne, keď nás zastavila Slovenka, čo letela z Viedne tým istým lietadlom. A potešila sa, že nejakí Slováci idú tiež do New Yorku, lebo ona nevedela po anglicky netušila po anglicky nič, a bola rada, že aj my letíme do New Yorku. Schladili sme ju, keď sme zistili, že v priebehu 20 minút letia z Zurichu do New Yorku tri rôzne lietadlá. Samozrejme ona letela o 15 minút skôr, mala prílet na iné New Yorské letisko a mala tam priletieť o 2 hodiny po nás. Čiže naše lietadlo pôjde skratkou.

Kontroly a prehliadky a formuláre a kontroly a prehliadky a formuláre

Ako občania EÚ nepotrebujeme víza do USA. Teda pokiaľ tam ideme ako turisti a nechceme tam pracovať.

Slovenskí turisti môžu do USA ísť v pohode bez víz na 3 mesiace. Treba predtým vyplniť ESTA formulár, kde okrem rôznych normálnych údajov treba vyplniť dosť srandovné otázky, kde asi na všetky treba vyplniť nie, lebo inak sa s výletom človek môže rozlúčiť...

Vo formuláre ESTA sa pýtajú veci typu:
- Či máš pohlavnú chorobu, lepru alebo psychickú poruchu
- Či si niekedy obchodoval s drogami
- Či si sa niekedy podielal na špionáži, sabotáži, teroristických aktivitách alebo genocíde
- Či si niekedy zadržiaval dieťa amerického občana

Formulár sme vyplnili, zaplatili sme poplatok platobnou kartou, napísalo nám, že žiadosť je akceptovaná a myslel som, že je hotovo... No nebolo...

Čo všetko bolo treba podstúpiť
1. Vybaviť pas s biometrickými údajmi, vybaviť medzinárodný vodičák (lebo chceme jazdiť po USA autom), zameniť Eurá na doláre, kúpiť letenky, zarezervovať ubytko (to sme nevedeli, že sa to všade budú vypytovať a dokonca, že si to budú v danom hoteli overovať).
2. Vyplniť formulár ESTA (zodpovedať, kde budeme bývať, čo budeme v USA robiť, a či nemáme syfilis či nie sme teroristi)
3. Na letisku prejsť check-inom, detektorom kovou, pasovou kontrolou, potom sa konečne človek dotrebe k lietadlu
4. Americké aerolinky robia pred odletom aj ďalšie kontroly. Tetuška sa vypytuje, či sme vyplnili ESTA, kam ideme, kde budeme bývať a iné veci (ktoré sme už napísali do ESTA), teta overí či v tom hoteli máme naozaj rezerváciu a ďalej sa začne vypytovať, či sme sa s niekym cudzím na letisku rozprávali, či nám niekto cudzí alebo známy dal niečo, čo máme odniesť do USA, či sme si sami balili kufor, kde sme si ho balili, či nám niekto pomáhal, a ako dávno sme ho balili a podobne... Potom, keď prejdeme touto kontrolou ideme do ďalšieho radu, kde je ďalšia, kde overujú či tá boarding pass, čo nám 10 metrov ďalej je platná a znova si pozerajú pas.
5. Po prílete do USA treba vyplniť ďalší formulár, že, kde budeme bývať (čo sme písali už do ESTA) a čo dovážame, či máme nejaké obilie, alkohol a či máme viac ako 10 tisíc dolárov v hotovosti. Okrem toho tam boli dva ďalšie formuláre, ktoré sme vraj nemuseli vypĺňať, lebo sme z EÚ a máme ESTA. Až mi začalo byť ľúto všetkých tých indiánov z ázie, čo tam vypĺňali ďalšie a ďalšie formuláre
6. Potom treba prejsť ďalšou kontrolou, kde chcú otlačky prstov a fotku a znova musíme povedať, že sme turisti a kde orazitkujú formulár, ktorý o pár desiatok metrov zase odovzdávame na ďalšej kontrole, tentokrát kontrole batožiny...
7. Hurá sme v USA a teraz kam? Je tu wifi? Nie je...

Samotný let do USA

Pred pár rokmi som šiel s kamošom do Londýna a on nechápal, prečo jedným smerom ideme hodinu a 15 minút a prečo druhým smerom (naspäť) letíme 3 hodiny a 15 minút. Povedal som mu, že veď to tam je napísané "všetky časy sú uvedené v miestnom čase". Nechápal, že čo to vysvetľuje. Dodal som, že no v Londýne je o hodinu menej. On na to, že chápe, posunie si hodinky, ale prečo tam letíme len hodinu a 15 minút a naspäť až tri hodiny. Ja som nechápal, čo nechápe. Myslím, že jediné čiastočne akceptovateľné vysvetlenie bolo, keď som mu zo srandy povedal, že tak asi naspäť ideme nejakým menším-pomalším lietadlom obchádzkou ponad Švajčiarsko kvoli juhovýchodným vetrom.

Do USA sa čas posunul o 6 hodín... Zo Zurichu sme odlietali o 10:20. Leteli sme neuveriteľne dlhých 8 a pol hodiny, lebo lietadlo meškalo. A zrazu bol v Amerike len obed a my sme mali vlastne ešte celý deň pred sebou. Čo ma neuveriteľne potešilo, po prebdenej noci

Ako prebieha taký let?
Vlastne všetci len jedia a pijú a jedia a pijú, nič iné sa tam nedá robiť. Ako hej, samozrejme, pri vzlietnútí všetci pozerajú dole na krajinku, ako sa zmenšujú domy a ako vzlietame. To je tak zábavka na 10-15 minút a potom sa dá už len jesť a piť. Síce si môžete pustiť hudbu, alebo vám zapnú film, ktorý by si väčšina ľudí aj tak nikdy nepozrela. Ale aj tak vám ho X krát prerušia, keď bude treba v štyroch jazykoch povedať, že idú turbulencie a treba sa pripútať a tak podobne. Počas celého 8 hodinového letu letušky nosili pitie a jedenie, potom odnášali bordel a zvyšky a opäť nosili pitie a jedenie, opäť odnášali bordel a znova pitie a jedenie...

Čo všetko som dostal počas 8 hodinového letu:
- cranberry juice s ľadom
- žemľu
- maslo
- syr
- dva slané keksíky
- dva sladké cookies
- minerálku
- zeleninový šalát
- grilované chicken s ryžou
- pomarančový džús
- (opäť som si vypýtal) cranberry juice s ľadom
- štipľavé mexické chipsy
- suché koláčiky
- pizzu
- minerálku
- ďalšie koláčiky
- (opäť som si vypýtal, ani neviem koľko krát) cranberry juice s ľadom

a možno som aj na dačo zabudol. Keby nenosili furt jedlo, a potom ho neodnášali a v prestávkach medzi jedlami nenosili pitie, a potom zas neodnášali poháriky, tak by som sa tam asi unudil v tom lietadle. Popritom ma napadlo, že je to také božské, jesť v oblakoch...

Blog
Komentuj
trdelniiiq  30. 6. 2012 02:15
a ja som sa bal, ze let do anglicka bude zlozity
tomas  30. 6. 2012 02:27
@trdelniiiq do anglicka je to v pohode. A Francúzsko, či Nemecko v rámci EÚ, tam podľa mňa nič ani nekontrolujú. Niekde som zažil, že na konci boli dve odbočky - EU Passports a Other passports, a ja som vošiel do EU, a tam nič nebolo, len dvere von DD

Ale USA to je dačo iné... A to kvázi sme z Európy, čiže ešte relatívne super na tom, fakt si neviem predstaviť, čo museli robiť tí z iných častí sveta...
malcharek  30. 6. 2012 06:45
robis z toho vedu vsetko bolo v pohode...jedine ked som musel utekat v parizi na lietadlo lebo ma zdrzali na kontrole lebo som furt pipal... stresujuce dost...let som mal madarsko budapest-pariz-new york-indianapolis dokopy aj s tymi dvoma prestupmi asi 22 hodin ale te kontroly my uz lezli na nervy ku koncu...a check in a vsetko..frustrujuce....chvalabohu ze uz nemusim absolvovat cestu spet.
depropex  30. 6. 2012 06:49
ja som prestupoval v dusseldorfe a stratit na letisku alebo prestupe by sa dokazal asi len tottal fagg. Ked to zvladok taky kripel ako ja zvladne to kazdy.

NY sa mi akosi nikdy nepacilo ale casom menim nazory a mozno aj tam sa raz kuknem. Ale mne je tu v chi town dobre.

idem pisat blog kde spomeniem aj amishes , dost dobre veci som sa podozvedal
johnysheek  30. 6. 2012 11:49
@tomas - pri EU passports musela byt aspon teta, co ti pozrela pas/obciansky.. inak by tadial chodili ludia nekontrolovatelne či?

mimochodom, necakal si predtym, nez si tam premyslal ist, nieco podobne pred a pocas letu?
mielikki  30. 6. 2012 13:26

a aby sa nepovedalo, že propagujem vlastný obrázok, tak som našla i toto

sajuri007  30. 6. 2012 15:16
Letela som 13 hodín do Kanady a mala som menej stravy v lietadle, ale o tej byrokracii mi niečo hovor....
tomas  30. 6. 2012 15:31
@mielikki jej aké názorné... kiež by takéto boli učebnice, tak by som to asi aj vedel
tomas  30. 6. 2012 15:32
@malcharek emigroval si?
tomas  30. 6. 2012 15:35
@johnysheek ja som čakal kontroly, ale že sa ma budú na štyroch miestach pýtať v akom hoteli budem bývať a že sa to na 3 formuláre bude vypisovať. to ma trochu prekvapilo... lebo keď som išiel napr. do Anglicka, tak ich zaujímalo či mám pas a letenku... a tu milión vecí

(a k tej tete, práveže tam nebola, len to človek nevedel, lebo si to pri tých tabulách nevidel, že čo je za rohom, že aká kontrola, ja som šiel za roh a tam nič, len prázdne okienka bez tetušiek a zrazu východ... )
johnysheek  30. 6. 2012 15:42
@tomas to sa mi nezda.. ze by tam ziadna nebola.. lebo to sa potom rychlo prevalia zrazu tadial budu chodit vsetci..

ibaze by to bolo opatrene inak.. ale to som zvedavy ako..

--- mozno to bola vynimka.. ale uff..

vzhladom k situacii aka bola nedavno.. vzhladom k potrebnym vizam do usa.. vzhladom k strachu usa pred svetom.. to bolo dost naivne mysliet si, ze to bude ako inam, kde sa ludia tak neboja resp stat
malcharek  30. 6. 2012 18:30
dajme tomu.
flyleaf  30. 6. 2012 19:34
na toto by som asi nemala nervy
mariajana  5. 7. 2012 08:41
...poslednych 6 rokov som bola v lietadle dost casto,6x rocne,ale dlhsi let ako 4-5 hod som neabsolvovala,riesim to jednym malym sampanskym a snazim sa prespat...neznasam ked lietadlo pristava.V anglicku staci pas,aj na Kanaroch,Parizi ci Balearoch,uplne bez problemov a zbytocnych otazok,este sa mi nestalo,zeby ma spovedali...ale let za mlakou by som riesila asi velkym sampanskym DD a to ho pijem inak fakt len na Silvestra...
mariajana  5. 7. 2012 08:42
ups,sorry,zmaz to prosim
onaj123  30. 8. 2012 16:15
Ani keď ideš do Kanady to nie je o moc lepšie!
antifunebracka  26. 9. 2016 17:01
Mňa by zaujímalo, čo by bolo, keby si nemal vybavený hotel!